Lettere at klage via nettet

EU vil sætte gang i europæisk nethandel med fælles klageinstans. Forbrugerrådet advarer

Ole Sohn er vært for et uformelt ministermøde, hvor klagemuligheden skal drøftes. Arkivfoto: Scanpix

Ole Sohn er vært for et uformelt ministermøde, hvor klagemuligheden skal drøftes. Arkivfoto: Scanpix

Fremover skal alle borgere i EU kunne gå på nettet og klage over defekte varer uanset, hvor de er købt. - Forbrugerne handler i stadig højere grad på nettet, men kun inden for deres egne grænser, og en af grundene er, at man ikke føler sig sikker. Derfor opbygger vi et klagesystem, som er inspireret af de gode erfaringer, vi har med Forbrugerklagenævnet i Danmark, siger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF), der i den forløbne uge var vært for et uformelt ministermøde, hvor problemet på dagsordenen. Og behovet er der. I Forbruger Europa, der hjælper danskere med at klage over vare købt i udlandet, havde man i 2010 209 sager, mens der i 2011 var hele 293 sager. Værre alternativ I Forbrugerrådet mener man dog, at de gode intentioner kan ende med, at danske forbrugere mister rettigheder med et fælles system. - Vi skal have afklaret, om det er okay at fortsætte med en bedre forbrugersikkerhed, eller om det nye system er det, alle EU lande fremover skal køre med, siger afdelingschef Vagn Jelsøe. Christel Schaldemose (S), der er medlem af Europa-Parlamentets forbrugerbeskyttelsesudvalg, forstår godt bekymringen, men alternativet er værre. Lang tidshorisont - Hellere komme i gang og skabe et system, hvor forbrugerne kan klage, og så rette fejlene hen ad vejen, for lige nu opgiver folk at klage over varer, som de har købt i andre lande, siger hun. Efter planen skal de nye regler vedtages mens Danmark har formandskabet, men derefter kan der gå flere år, før det fungerer.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.