Levende og spontan opera

OPERA Gaetano Donizetti: ”Don Pasquale” # # # # ¤ ¤ ”Don Pasquale” er en lille, skælmsk opera, som er velegnet på en mindre scene med en sparsom scenisk besætning, og det har Kammer-Operaen taget ad notam. Persongalleriet er begrænset til fem, her kun fire sangere. Notaren spares uden besvær bort, og et kor har Donizetti ikke tænkt på. Ud af det kommet en ganske vellykket, opdateret opera, der serveres med et smil på læben i Britta Kristensens og Peter Barslevs infantile billedbogsscenografi og Anne Barslevs rappe instruktion. Her er ingen tomgang. Afviklingen foregår eksemplarisk hurtigt. Der er mange pudsige indfald i denne anakronistiske, tempofyldte version af Donizettis lille spøg. Her er bl.a. telefon og nutidsjakkesæt og en duet mellem en trombone og en lyrisk tenor. Jacob Bech er en glimrende akkompagnatør, der skal gøre det ud for et helt orkester med massevis af messingblæsere. Inger Aarups Norina gennemspiller hele skalaen fra den blide due til den furiøse Xanthippe, og hendes sopran veksler ubesværet mellem det lyriske og det dramatiske. Jacob Zethner er med sin malmtonebas en ganske ungdommelig Don Pasquale, som i højere grad udstråler en livsglad, charmerende epikuræer end en vrissen excentriker, som ikke vil lade sin nevø arve, fordi han vil gifte sig under sin stand. Christian Damgaards lyriske tenor dækker partiet som den unge elsker Ernesto udmærket, og hans store serenade i 3. akt får en nydelig fremførelse. Endelig har Thomas Späth med sin baryton et både morsomt og velsunget parti som doktor Malatesta. ”Kammeroperaens” opførelsen af ”Don Pasquale” virkede alt i alt levende, spontan og umiddelbar, så oplevelsen af dette operakompagni var en behagelig overraskelse. Jens Henneberg Kultur@nordjyske.dk Gatano Donizatti: ”Don Pasquale” Instruktion: Anne Barslev Scenografi: Britta Kristensen og Peter Barslev Kammer-Operaen i Stubhuset i samarbejde med Rebild Bibliotekerne i Støvring torsdag aften