Lexus til tælling

Ældre Kadett i nærkontakt

Luksus-Lexus’en blev sendt til tælling i Berlin, men vi undgik tremmer i vores logi.

Luksus-Lexus’en blev sendt til tælling i Berlin, men vi undgik tremmer i vores logi.

Bum, sag det, og så blev den to et halvt tons tunge luksuslimousine løfte en halv snes centimeter frem i en bilkø på en af den tyske hovedstad Berlins travle indfaldsveje. Hvad i alverden var der sket?` Havde computerne til firehjulstrækket, ABS-bremserne, undervognen eller hybridsamarbejdet mellem den fem liters V8-maskine og den 225 hestes elmotor mon overtaget magten? Ingen af delene. En ydmyg Opel Kadett stationcar af ældre årgang og snavset grøn kulør var simpelthen kørt op i rumpen på vores 2,5 mio. kroners Lexus LS600h. Vi holdt midt på en bro og havde netop mærket et ryk i vognen fra glatte stålskinner i brosamlingerne, og Kadett’en kom formentlig ude for det samme, da føreren bremsede bag os. Snu selvmordspilot Der var blot tilbage at søge ind til siden og få afgjort sagen med den berlinske dødskører. Men det ta’r lidt tid inden man får en fem meter lang flyder manøvret ned af en sidegade med henblik på et stop. Omsider lykkedes det, men Kadett-selvmordspiloten var en anelse for snu. Han lod sig falde tilbage i rækken af biler, så vi ikke kunne se hans nummerplade, og så smuttede han ned ad en liden afkørsel lige inden vi drejede. Vips var han væk. Nåh, det blev da kun til et par småridser på bilens bagende, der i øvrigt blot har indbygget stødfanger inde bag karroseriplast for og bag og intet massivt til at tage af for uvelkommen nærkontakt af tredje grad i trafikken. Et par småskrammer Vel ankommet til vores mål efter dagens testkørsel, lod vi nonchalant falde en bemærkning om den lillebitte ridse bagi bilen, og japanske teknikere nikkede forstående, fremtryllede fire mand mere med diverse kontrolskemaer og beroligede med, at den sag var hurtigt klaret. - Ja, jeg ville bare gi’ den en gang spraylak, så vidt mulig samme sølvgrå kulør, foreslog vi hjælpsomt. Og japanerne nikke og smilede og sagde på japansk-engelsk noget, der bedst kunne oversættes med, at det ville såmænd blot koste 30.-35.000 kr. at udbedre dette ringe aftryk af en aldrende Kadett. Ingen grund til panik. En af verdens største bilproducenter har vel forsikringen i orden. Vi forlod åstedet med bevidstheden om, at være blandt de første, der har sendt en spritny luksusbil til to en halv mio. kroner til tælling på værksted på en af de første dage i dens levetid.