Lige ved og næsten

Mens der var biler, vi på forhånd havde afskrevet, var der også en række vogne, vi havde et godt øje til, men som til slut vidste sig ikke at holde distancen

Ind imellem er der ikke megen retfærdighed til. Det må et par af de importørrepræsentanter sande, da den endelige afgørelse på Årets Bil fandt sted i onsdags. Selv om de havde biler med, der var både billige og velkørende nåede de ikke finalefeltet. K Den forrige Kia Rio var omtrent lige så interessant som at se en våd uldtrøje tørre ved 20 grader. Det samme kan bestemt ikke siges om den nye Rio, der på flere måder er interessant og i mange journalisters øjne, jeg selv inklusiv, var en bejler til finalefeltet. Især efter at pressechefen, Jesper Werge på førstedagen af kåringen offentliggjorde en pris på 135.000 kroner for den billigste fem dørs med 97 hk. Og det er billigt for en bil, der på alle måder er en fornuftig og velkørende sag. Pladsen er god, støjniveauet er lavt og der er i det hele taget tale om en helstøbt bil. Men desværre er ESP ikke standard. Til gengæld kan det tilkøbes for 10.000 kroner ekstra. Men det viser erfaringen, at stort set ingen gør. En af årsagerne til, at bilen ikke nåede finalen og faktisk var et godt stykke fra, var at en del journalister følte, at styretøjet er en kende for upræcist og så var det bestemt en medvirkende faktor, at man endnu ikke ved, hvordan den vil klare en Euro NCAP test. Citroën C4 Endelig, var vi mange der sagde, da Citroën for snart et år siden lancerede C4. Endelig et design, man igen kan være stolt af hos Citroën, og som får alle os frankofile tidligere 2CV kørere til at glæde os over udviklingen. Og det er en flot bil også selv den tre dørs coupe har et design, der virkelig får vandene til at skilles. Smuk eller grim, det kan man diskutere. Men ligegyldig, det kan man ikke beskylde den for at være. Syv ud af 26 jurymedlemmer stemte for at sende C4 i finalen og det var forståeligt. Bilen kan købes til under 200.000 kroner, og det endda med en sikkerhedspakke, der er helt i front. Seks airbags, ESP som standard og topkarakter hos Euro NCAP. Men det var alligevel ikke nok. Mange tvivlede på den franske kvalitet og så spillede det nok også ind, at den har været på gaden i et stykke tid og ikke længere helt har nyhedens interesse De tre små Vi var rigtig mange, der ventede i spænding på trekløveret fra Citroën, Peugeot, Toyota og. Med 92 procent af delene som fælles gods blev det besluttet, at behandle de tre biler som en model, hvilket faldt en del for brystet. For hvordan kunne man give titlen som Årets Bil, til tre forskellige fabrikater? Men det blev nu heller ikke nødvendigt. For selv om de tre biler repræsenterer nytænkning, var deres anvendelsesområde for begrænset til at kunne vinde titlen. Grundideen i bilen er ellers fremragende og med cirka priser fra 123.000 kroner er det en bil, der virkelig appellerer til de prisbevidste danskere. Kernen i den billigste bil er en lille trecylindret motor på imponerende 68 hk. En kvik lille sag, der sagtens kan klare selv lange ture. Det er ikke noget problem, når man sidder på forsædet, selv om der er en del rumlen og hjulstøj i bilen, men det er ikke helt så godt, hvis man er henvist til bagsædet, hvor der er trangt med plads. Bagerrummet er nærmest en vittighed, men man kan ikke ignorere bilens nuttede kvaliteter. På banen var det også en bil, der kørte helt uden problemer. VW Passat VW stillede op med ikke færre end fire biler, men det var kun Fox, der røg i finalen og så VW Passat, der for alvor fangede MKD medlemmernes interesse. Og når talen falder på Passat, så er det helt berettiget. Det er en stor bil, med et velkendt ry. Basisprisen er 311.000 kroner, hvilket kun er omkring 13.000 kroner mere, end man skal give for den mindre VW Jetta. At der var flere jurymedlemmer, der ønskede den i finalen handler både om køreglæde, plads, men også om at bilen er helt ny. Men med kun seks jurymedlemmer der ønskede at se den i finalen, måtte den overlade scenen til Ford Focus, der havde otte jurymedlemmer på sin side.