Ligeglad med verden

På mandag (12.9.) vil byrådet måske stemme for en motorvej over vest om Hasseris, over Egholm til Lindholm baseret på en række byrådsmedlemmers (misforståede) overbevisning om, at dette er bedst for udviklingen.

I så fald skaber man en genvej for nogle få biler, der vil hurtigere den vej om, på bekostning af en udbygning af E45 i øst, hvor udviklingen af Aalborg jo finder sted. Ingen kan være tvivl om, at sagen om 3. Limfjordsforbindelse betyder meget for folk, og at Aalborgs borgere er dybt splittet. Små 1000 mødte op i Aalborghallen til Vejdirektoratets høring og langt størsteparten rakte hånden op mod en vestlig motorvej. Det har væltet ind med indsigelser og læserbreve. Der er kommet adskillige hjemmesider mod forbindelsen, og på Nordjyske.dk kører debatten heftigt. Bygger man en Egholmforbindelse, ødelægger man derfor også noget, rent mentalt betragtet. En virksomhed har bedst af loyale medarbejdere. På samme måde er det sundt for en by at have en befolkning, der holder af byen, føler sig hjemme i den og aldrig kunne forestille sig at flytte. Det er også vigtigt, at man anbefaler byen til andre. Vi vil være rigtig mange, der får et mere ligegyldigt forhold til Aalborg, hvis stemningen ødelægges i de by- og naturområder mod vest, som i mange år har gjort Aalborg til et særligt godt sted at være (cementen i centrum til trods). En anden ting er CO2. Vi vil være mange, der ikke længere føler, at byrådet repræsenterer os, hvis man vælger at lukke øjnene for CO2-virkningen af et sådant vejprojekt. Man bør i alle tilfælde lave følgende slogans om: "Vild med verden" skal ændres til "Ligeglad med verden". "Aalborg Cykelby" skal ændres til "Aalborg Bilby". "Aalborg Commitments", "Aalborg Charteret om bæredygtig udvikling", "Aalborgs Klimastrategi" osv. bør alle droppes som målsætninger. For een ting er at ødelægge klimaet, en anden at pakke det ind i nogle hensigtserklæringer om, at man vil præcis det modsatte. Til sidst skal siges, at VVM mener, at vestløsningerne er bedst i forhold til CO2, men man glemmer, at der skabes en motorvej direkte til lufthavnen, som vil få flere til at flyve, og at en flyvetur til Kbh. giver 5 gange så meget CO2 som en togtur. Desuden undervurderer VVM den nye mængde biltrafik (trafikspringet), der vil komme ud af at anlægge en sådan motorvej, VVM siger 0,35 %, forskere på AAU siger hele 12-20 pct.