Lille behov for servicelinie i socialforvaltningen

Kun få opkald til servicenummer

AALBORG:Aalborgenserne har tilsyneladende ikke svært ved at finde frem til de medarbejdere, de skal snakke med i socialforvaltningen, hvis de vil klage, har brug for hjælp eller skal have svar på et spørgsmål. Det kan kontorchef Birgitte Welling konstatere næsten fem måneder efter, at socialforvaltningens servicelinie blev oprettet. 4. oktober etablerede Aalborg Kommune et nyt nummer, der skulle gøre det lettere for borgerne at blive guidet videre i socialforvaltningen. Kommunen har haft succes med en lignende servicelinie - Den Åbne Linje - i ældre- og handicapforvaltningen, men i socialforvaltningen er behovet tilsyneladende ikke særlig stort. - Det er meget meget begrænset, hvor mange opkald vi får på servicelinien. Der var travlt i den første uge, og så var der en periode, hvor det ikke var hver dag, at der blev ringet på nummeret. Nu ligger vi på ét til to opkald om dagen, og folk henvender sig først og fremmest for at blive guidet videre. Det er meget få klager, vi modtager, siger Birgitte Welling. Hun forklarer, at fire medarbejdere skiftes til at besvare opkaldene. Det sker sideløbende med medarbejdernes andre opgaver, så der er altså ikke afsat ekstra ressourcer til at betjene servicelinien. Mange af opkaldene kommer fra ældre, der i virkeligheden skal sendes videre til ældre- og handicapforvaltningen. Derudover handler de fleste opkald om voksenområdet, for eksempel om haveservice, boligsikring og revalidering. - Det er en god service, men jeg har måske svært ved at få øje på behovet. Men det er op til socialudvalget at beslutte, om servicelinien skal fortsætte, siger Birgitte Welling. Hun mener, at det begrænsede antal opkald skyldes, at socialforvaltningens normale system fungerer, og at folk ikke har svært ved at finde ud af, hvor de skal henvende sig i Aalborg eller på de seks områdekontorer i kommunen.