Lille bil med stort sejtræk

10.000 kr. er merprisen, hvis den populære Hyundai Getz skal udstyres med 23 flere heste og større moment

"Hvad sagde jeg". Ikke verdens mest sympatiske vending men ikke desto mindre ofte anvendt, når man ender med at få ret, selv om andre lagde ud med helt andre synspunkter og ideer. Så nu drister jeg mig til et lille "hvad sagde jeg" i forbindelse den mest populære af alle koreanerbiler på det danske marked, Getz. I fjor, da årets bil i Danmark skulle kåres, var vi nogle få motorjournalister, der gav den flere point end konkurrenten, Citroën C3. Franskmanden kørte dog som bekendt med titlen, mens Hyundai Getz havnede på andenpladsen. Men hvad er der ikke sket siden. Hyundai Getz har salgsmæssigt klart overhalet Citroën C3, og er blevet så populær blandt danske bilkøbere, at den måned efter måned er at finde på en fremtrædende plads på top-20 listen. Så sent som i august lå den på en femte plads. Og det forstår jeg godt. Getz giver virkelig masser af bil for pengene, hvilket jeg også har anført i en tidligere test - af 1,3-versionen. Denne gang gælder prøvekørslen Getz-seriens topmodel, 1,6 Sport, der er udstyret med en 1,6 liters motor på 105 hk - 23 flere end i mest solgte version, 1,3'eren med 82 hk. I slagvolumen er forøgelsen 258 ccm, og det betyder på moment-siden en markant forbedring fra 117 Nm til 143 Nm - og vel at mærke ved samme omdrejningstal, nemlig 3200 omdr. Alufælge med i prisen I praksis er det moment-forøgelsen, der mærkes mest. Og heldigvis. Den større sejtrækevne har man langt mere brug for i den daglige trafik end de flere heste til højere topfart og hurtigere acceleration op gennem gearene - og vel at mærke når de små koreanerhestes piskes. I øvrigt er effektforøgelsen på de 23 heste i forhold til 1,3-versionen heller ikke nær så mærkbar som moment-forbedringen, så det er næsten den alene, der kan give anledning til at ofre de 10.000 kr. mere, som 1,6-versionen koster. Forskellen i udstyr består i al væsentlighed kun i, at 1,6 Sport har alufælge og en hækspoiler. Undervognen er den samme som på 1,3 og 1,1 liters versionerne, men det er bestemt også fint nok. Getz rammer et godt kompromis mellem fornuftig affjedringskomfort og køre-dynamik - sidstnævnte suppleret af et præcist og direkte styretøj. Men ingen træer vokser ind i himlen - ej heller biltræerne. Getz er mere sidevindsfølsom end flertallet af konkurrenterne. På de lige strækninger med motorvejsfart skal der i sidevind korrigeres en del på kursen. Ellers er der dog kun lidt at sige Getz'en på - med mindre man er nede i detaljer som f. eks., at det uoplyste askebæger er så lavt placeret, at man må fjerne blikket fra vejen, hvis det skal benyttes. Men rygning i bilen er altså heller ikke det heldigste, man kan foretage sig. Ingen knirkerier Bag rattet har føreren udsigt til et vel-indrettet instrumentbord, der dog i plastickvalitet matcher bilens lave pris. Men der er ingen knirkerier eller lys-reflektioner, og man sidder man godt i førersædet bag det højdeindstillige rat. I øvrigt er der gode sidde- og pladsforhold for alle i kabinen - selv om Getz'en kun måler 3,81 m fra kofanger til kofanger. Bagi kan benpladsen endda øges i kraft af, at sædet kan indstilles i længderetningen. Men det går i sagens natur udover bagagepladsen, som til gengæld øges fra 254 liter med bagsædet helt bagude til 312 liter med det i forreste position. En virkelig god detalje ved bilen, som i praktisk henseende også udmærker sig ved en del små fralægningsrum i kabinen. Økonomiske vurderinger falder også langt hen ad vejen ud til Getz'fordel. Den er billig i indkøb, og alt andet lige vil den holde en fornuftig brugtvognspris. Reservedelspriserne ligger en anelse over gennemsnittet, men i sammenligning med konkurrenterne - i hvert fald for 1,6-versionens vedkommnende - trækker det dog lidt ned, at bilen faktisk er ret tørstig. Det officielle forbrugstal er 15,4 km/l, men under testen landede den på 12,9 km/l - ikke lige frem imponerende for så lille en bil - trods 1,6 liters 105 hk motor.