Skolelukninger

Lille skole med store ambitioner

Hellum Skole er med til at gøre skolevalget mangfoldigt, siger formand

HELLUM:Tågen er så småt forduftet denne formiddag, og børnene nærmest pipler frem i den friske luft. Der skal okses på små cykler, svinges gynger, spilles bold og styrtes rundt i en spontan fangeleg. Jo, der er skam masser af plads til elevernes aktiviteter på de grønne arealer uden om Hellum Skole. For med lidt over 100 børn er Hellum Skole nemlig en af de mindre skoler i den nye Rebild Kommune. - Nu er vi lige gået fra børnehaven og over i skolen. Du kan godt se, at overgangen ikke er besværlig, siger skolebestyrelsesformand, Mette Sandahl, med et smil på læben, da vi netop er trådt over en stor gren på legepladsen. - En af vores styrker er, at børnene i de små årgange er så tæt sammen hver dag. Børnene i børnehaven er i samme bygning som eleverne i børnehaveklassen og 1. og 2. klasse. Det giver en god tryghed i overgangen fra børnehave til skole, forklarer Mette Sandahl. Tæt på store skoler Hellum Skole har eksisteret siden 1950'erne og har i dag elever til og med 7. klassetrin. Mette Sandahl har været skolebestyrelsesformand de seneste tre år, og hun har tre børn, der er elever på skolen. - Vores skole er overskuelig for både elever, lærere og forældre. Det giver tryghed og nærhed, siger Mette Sandahl om en af årsagerne til, at hun har engageret sig i bestyrelsesarbejdet. Den lille landsbyskole ligger tre kilometer fra Skørping Skole, der har over 600 elever og otte kilometer øst for Hellum ligger Terndrup Skole, der rummer knap 400 elever. Så måske er det de korte afstande mellem skolerne, der er årsag til, at der før har været debat om en lukning af Hellum Skole. - Vi har besluttet, at vi ikke længere vil tale om skolelukninger på vores skole. Men vi vil godt tale om, hvordan vi gør tingene her på stedet, understreger Mette Sandahl, og hentyder til den tidligere debat. Faglighed er vigtig Et af de punkter, der kan diskuteres omkring de små skoler er fagligheden. Og formanden for skolebestyrelsen er opmærksom på, at det er vigtigt at sikre en god faglighed på de små skoler. - Vores lærere gør meget ud af at tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Og det er klart, at med færre elever, så får hver enkelt elev mere faglig opmærksomhed, siger Mette Sandahl. Men skolebestyrelsesformanden mener da også, at klasser kan blive så små, at det kan gå ud over indlæringen. - Vores nuværende sjette og syvende klasse er en fællesklasse. Det vil sige, at klassen består af alle elever fra begge årgange. Vi har valgt at slå klasserne sammen, fordi der på den måde bliver flere kammerater at arbejde sammen med. Ind til videre har vi kun haft gode erfaringer med det, siger Mette Sandahl. Hun var sammen med den øvrige bestyrelse spændt på, om de yngre elever fra sjette klasse ville være nervøse for at deltage i undervisningen med de ældre kammerater. Men resultatet har altså hidtil vist sig som positivt. Syv er for få i klassen Den fælles sjette/syvende klasse har fungeret siden sommerferien, og hvis eleverne på syvende årgang skulle have fortsat alene, så ville de blot være syv elever. - Jeg har svært ved at sætte en grænse for, hvor få elever der må være i en klasse. Men vi vurderede altså, at syv elever var for få. Mit bud på det optimale antal elever i en klasse, er vel omkring de 15, uddyber, Mette Sandahl og fortsætter: - Det er det sociale argument, der trækker mod de 15 elever i en klasse. Der skal være nogle kammerater at vælge imellem før klassen fungerer, siger Mette Sandahl og understreger, at alle eleverne på skolen leger med hinanden i frikvartererne. Mangfoldig fremtid Mette Sandahl mener, at Hellum Skole har arbejdet med flere ting, der understreger de små skolers berettigelse. - Vi har lavet flere undervisningsprojekter, hvor vi har inddraget naturen. Og vi er i gang med at lave en overordnet plan for skolens fremtid. - Jeg tror, at de små skoler i fremtiden kan være med til at sikre sig mod lukning, ved at have nogle særtræk at byde på. Vi skal have en særlig profil, der gør os attraktive. Der er jo tankevækkende, at hver tredje elev her på skolen kommer fra et andet skoledistrikt, siger Mette Sandahl og hentyder til, at skolen dermed har noget særligt at byde på. - I flere år har vi været kendt som en pædagogisk højborg. Og jeg tror altså på, at det er lettere at få prøvet udviklingsprojekter af på en lille skole. Mette Sandahl har også en klar forhåbning om, hvad politikerne vil tænke på, når de skal diskutere fremtiden for de små skoler. - Mangfoldigheden er utrolig vigtig. Der skal være skoler, der passer til alle. Nogle forældre og elever kan ikke forestille sig en skolestruktur uden de små skoler. Og vi bør kunne leve op til alles ønsker på skoleområdet, siger Mette Sandahl og understreger, at politikerne bør gøre det til en fælles beslutning, at skolerne i Rebild Kommune skal repræsentere en mangfoldighed, og ikke kun være for de mange på de store skoler.