Limfjords Porter får egen plakat

Underdirektør Ole Larsen, til venstre, og brygmester og administrerende direktør Peter Klemensen nyder som øllets gentlemen et glas ved Limfjorden. Men her er de ikke stillet over for "Det svære valg".
Kunst 8. maj 2007 06:00

Den københavns grafiker sendt et forslag, og så var brygmester og underdirektør solgt THISTED: - Ja, det er jo ikke hver dag, at vi er i stadstøjet, siger brygmester og administrerende direktør Peter Klemensen, Thisted Bryghus, og kaster et blik på den nye kunstplakat for Limfjords Porter - et af bryghusets allerhøjest profilerede produkter. Plakaten er udført af den københavnske kunstner Peter Kjær-Andersen og præsenteres officielt ved ølfestivalen i Valby i København på fredag 11. maj. Med plakaten genopliver bryghuset en gammel dansk plakatkunst-tradition, som nok især huskes for plakaten fra Danmarks Turistråd med en andefamilie, der hjælpes over gaden af en politibetjent. - Vi blev ringet op af en vaskeægte københavner, grafikeren Peter Kjær-Andersen, som foreslog en plakat for vores øl. Men som sindig nordvestjyde havde jeg paraderne oppe, siger underdirektør Ole Larsen, der - nærmest for at afvise grafikeren - foreslog ham at fremsende et forslag. Det gjorde Peter Kjær-Andersen så, og dermed var både Peter Klemensen og Ole Larsen solgt. Plakaten gik rent ind, og det stod straks klart, at den skulle handle om Limfjords Porter - ”øllets gentleman”. Kunstneren siger selv om plakaten: - Den skal signalerede nydelse og prioritet, men er selvfølgelig åben for fortolkning. Plakaten følger i 1930’ernes naive plakatstil og er meget enkel i formen. Den forestiller en gentleman i smoking, der sidder i en lænestol og nyder et glas øl. I baggrunden ligger en nøgen dame på en briks med hovedet hvilende på den ene hånd. Han nyder tydeligvis øllet - men vil han gøre kvinden selskab: - Jeg kalder plakaten for ”Det svære valg”, siger brygmester Peter Klemensen. Peter Kjær-Andersen deltog i den seneste generalforsamling i bryghuset - ”den fjerde højtid”: - Jeg var sammen med 1200 Niels Hausgaard’er. Det var en stor fornøjelse. Ole Larsen siger, at bryghusets reklamebudget ikke er stort, men her var der tale om et medium, der ikke er flygtigt og påtrængende, men som helt i tråd med virksomheden bygger på en underspillet humor. @Byli.9.special.bund:Af Villy Dall villy.dall@nordjyske.dk

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...