Limfjordstunnel er ramt af kritisk trængsel

Limfjordstunnelen har nået sin lapacitetsgrænse for døgntrafik

Limfjordstunnelen har nået sin lapacitetsgrænse for døgntrafik

Med den støt stigende trafik på motorvejen omkring Aalborg er det kun et spørgsmål om tid, inden antallet af biler i Limfjordstunnelen ville passere den maksimale kapacitetsgrænse. Det er nu det sket, viser en ny måling.

Vejdirektoratet offentliggør løbende de foreløbige trafiktal for 2016.

De seneste viser, at 80.106 biler i døgnet nu kører gennem Limfjordstunnelen på hverdage.

Dermed er grænsen for kritisk trængsel i tunnelen på 80.000 biler per hverdagsdøgn overskredet.

Formand for komiteen 3.Limfjordsforbindelse.nu og regionrådsformand, Ulla Astman, ser med alvor på de nye tal.

- Vi har længe gået og sagt, at det kun var et spørgsmål om tid, før det ville ske. Og nu kan vi så konstatere, at kapacitetsgrænsen i tunnelen for første gang er overskredet. Det er alvorligt, og jeg har allerede kontaktet den nye transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og inviteret ham til Nordjylland, for det er afgørende for landsdelens fortsatte udvikling, at vi nu får skred i sagerne, siger Ulla Astman.

Med de nye trafiktal har begge limfjordskrydsninger ved Aalborg passeret deres kapacitetsgrænser, for det er flere år siden, at Limfjordsbroen passerede sin grænse på 31.000 biler per hverdagsdøgn.

I det netop offentliggjorte regeringsgrundlag anfører den nye regering, at den ønsker at gennemføre flere samfundsøkonomisk fornuftige investeringer i bedre infrastruktur.

Men en tredje Limfjordsforbindelse er ikke et af de eksempler, som er fremhævet i regeringsgrundlaget.

Regionsrådsformand Ulla Astman har derfor understreget over for ministeren, at nordjyderne har ventet længe nok.

- En tredje Limfjordsforbindelse er forrentningsmæssigt blandt landets bedste investeringer. Vi har en gennemført VVM, og der ligger allerede en beslutning omkring linjeføring. Vi ved, at det tager seks til otte år at bygge en ny forbindelse, så vores budskab er klart: Vedtag en anlægslov og afsæt statslige midler til at komme i gang med etableringen, siger Ulla Astman.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.