Limousine eller sport?

Sport 6. april 2003 08:00

Limousine eller sport? Dobbelttest: En sammenligning som for nogle år siden ville være en dårlig vittighed er nu en realitet. Skoda udfordrer Audi A4 med fyrstelige pladsforhold og høj komfort. Af Christian Schacht Det lyder næsten for godt til at være sandt… Skoda tilbyder med den nye Superb en bil med 150 hestekræfter, klimaanlæg, ESP, fornem kvalitet og plads som i en New Yorker limousine. Bilen er allerede blevet et hit blandt politikere og erhvervsfolk i fabrikkens hjemland Tjekkiet, hvor synet af en Superb i området omkring præsidentpaladset i Prag er ligeså almindeligt som en Peugeot 206 parkeret foran en dansk café. Skoda Superb er i virkeligheden en forlænget VW Passat, men billigere og mere rummelig. Sammenligningen med fætteren fra VW synes derfor ikke særligt interessant. Vi lånte i stedet en Audi A4, som er markedslederen i klassen for de kompakte prestigebiler. Kan Skodas topmodel stå distancen mod den smagfulde og velkørende tysker? På det danske marked er Skoda Superb 1,8 T Comfort den mest interessante. Den koster 350.000 kr. Audi sælger flest biler med den lille 1,6 liter motor, men for sammenligningens skyld valgte vi en Audi A4 1,8 T til 410.999 kr. Forvirrende ydre-harmonisk indre Ved første øjekast har de to biler ikke meget til fælles. Audi er kompakt og sportslig. Linierne er stramme og designerne har kreeret vel nok klassens flotteste bil. Skodaen ligner derimod noget, som har været igennem en kæmpestor blender. En stor del Passat, lidt Octavia, en smule Fabia og så en skefuld Audi A6. Resultatet er der delte meninger om. Fronten er typisk Skoda og ganske pæn, men den ekstremt lange akselafstand får bilen til at se ud som om den har været i stræk. Indendøre tegner der sig et mere harmonisk billede af den store Skoda. Interiøret er hentet mere eller mindre direkte fra VW Passat, men tilsat lidt krydderier i form af nye instrumenter og lidt andre kontakter. Med store komfortable sæder og et dejligt midterarmlæn fornemmer man næsten lugten af cerutter og synet af den bløde hat i bagruden. På bagsædet er der plads som i de største direktionsvogne. Faktisk er der så stor afstand mellem bagsædet og forsædernes ryglæn, man at ikke aner hvad den skal bruges til. Klassens bedste kvalitet Audi A4 blærer sig stadigvæk med kvalitet på højde med de bedste rødvine fra Bourgogne, og døren lukker med samme overbevisning som en gestikulerende Jacques Chirac. Instrumentering og plastikkvalitet i kabinen overgås ikke af selv meget dyrere biler. Men på bagsædet fornemmer man Audiens begrænsede størrelse. Udstyrslisten i Superb er ligeså lang som Kurt Thorsens synderegister. Alufælge, fartpilot, varme i sæderne, klimanlæg, ESP og elruder hele vejen rundt hører til dagens orden i denne Comfort-version. Audi har skåret mere ind til benet, men alligevel er der blevet råd til dobbeltzonet klimanlæg, alufælge og ESP. Sikkerheden i begge biler er i top. Fire stjerner i EuroNCAP hører til dagens orden i denne klasse, ligesom 6 airbags. Køredynamik kontra komfort Men når nøglerne til bilerne drejes hører de fleste ligheder også op og deres sande jeg kommer op til overfladen. Audi A4 er atleten, som med et fremragende styretøj, stram undervogn og en toptunet motor udfordrer den krævende fører. Køredynamikken er på højde med de bedste i klassen. Motoren yder 163 hestekræfter som leveres ved lave omdrejninger, ligesom det høje drejningsmoment giver sejtrækningsegenskaber som Bjarne Riis havde det i midten af 1990'erne. Skodas gentleman-bil kører på en helt anderledes måde. Den lange akselafstand og en blød undervogn giver en fornem affjedringskomfort. Men, hvor A4 æder skarpe kurver med stor appetit, så kræver det store armbevægelser, at styre den lange Skoda. Den er nemlig mere skabt til crusing, hvor det dejlige gearskifte og letgående styretøj lokker. Motoren i Superb er i bund og grund samme konstruktion som i A4, men lige en generation ældre. Det betyder, at den kun har 150 hk og lidt mindre drejningsmoment. Støjmæssigt brummer den også en del mere. Rent bilteknisk vinder Audien en knockoutsejr, men statsoverhoveder og andet godtfolk vil sætte pris på Skodaens pladsforhold og lavere pris. Audi A4 rent teknisk Længde/bredde/højde 455/177/143 cm Egenvægt 1375 Max trailervægt u/m bremser 1475/725 Transmission 5-trins manuel forhjulstræk Bremser/hjul Ventilerede skiver for Skivebremser bag 16" alufælge med 205/55 R16V dæk Hjulophæng Tværsvingsarme med krængningsstabilisator foran Tværsvingsarme med krængningsstabilisator bag Ydelse HK 163 Moment Nm/omdr 225/1950 Topfart/0-100 km/t 228/8,6 Forbrug km/l 12,1 Årlig ejerafgift kr. 4.000 Pris kr. 410.999 Skoda Superb rent teknisk Længde/bredde/højde 480/177/147 cm Egenvægt 1425 Max trailervægt u/m bremser 1300/650 Transmission 5-trins manuel forhjulstræk Bremser/hjul Ventilerede skiver for Skivebremser bag 16" alufælge med 205/55 R16V dæk Hjulophæng Tværsvingsarme med krængningsstabilisator foran Compoundbagaksel med krængningsstabilisator bag Ydelse HK 150 Moment Nm/omdr 210/1750 Topfart/0-100 km/t 216/9,5 Forbrug km/l 12,0 Årlig ejerafgift kr. 4.000 Pris kr. 350.000 Vi mener Audi A4 1,8 T Design og indretning: Smagfuldt design og uovertruffen materialekvalitet Motor og transmission Den opgraderede 1,8 T motor er støjsvag og trækker kraftigt fra lave omdrejninger Køreegenskaber Audi A4 er blandt de bedst kørende i klassen. Styretøjet er præcist og undervognen stram, men alligevel komfortabel Værdi for pengene 410.000 kroner er mange penge, men bilen giver alligevel fuld valuta for pengene. Køb 1,6 eren, hvis du er ligeglad med motorkraft Vi mener Skoda Superb 1,8 T Comfort Design og indretning Blød hat og høj cigarføring. Skoda har valgt den sikre linie og Superb ligner Passat til forveksling. Men kvaliteten er i orden og pladsforholdene en statsmand værdig. Motor og transmission Superb har Audis "gamle" 1,8 turbo-motor med 150 hk. Den gør et fint stykke arbejde i den store bil og har et godt kraftoverskud. Til gengæld er den ikke helt lydsvag. Køreegenskaber Det kræver store armbevægelser at køre den store Skoda kvikt rundt omkring hjørnerne. Den vil hellere lunte afsted, hvor den tilbyder fremragende komfort. Værdi for pengene 350.000 kroner for en bil på 4,80 meter, med 150 hk og masser af udstyr. Det må kaldes for billigt, men Skoda lider under manglende prestige og det tunge design. Billedtekst: Skoda eller Audi ? Ikke noget svært valg, hvis man har brug for masser af bagsædeplads. Skoda Superb tilbyder nemlig statsmandsagtige pladsforhold Billedtekst: Skoda udfordrer Audi A4 med fyrstelige pladsforhold og høj komfort. Men A4 slår Skoda på køredynamik og kvalitet Billedtekst: Interiøret i Superb er hentet mere eller mindre direkte fra VW Passat, men tilsat lidt krydderier i form af nye instrumenter og lidt andre kontakter. Billedtekst:Audi A4 blærer sig stadigvæk med kvalitet på højde med de bedste rødvine fra Bourgogne, og døren lukker med samme autoritet som en gestikulerende Jacques Chirac Billedtekst:På bagsædet fornemmer man Audiens begrænsede størrelse. Billedtekst:På trods af en længde på 4,80 meter har bagagerummet i Superb kun plads til 462 liter Billedtekst: Audi A4 har samme plads i bagagerummet som den store Skoda, 445 liter.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...