Livet på kanten

Sam Worthington er politimanden Nick Cassidy, der truer med at kaste sig ud fra 21. etage. Politikvinden er Elisabeth Banks.
Galleri - Tryk og se alle billederne.

En mand tjekker ind på et hotel, bestiller hummer og champagne fra morgenstunden - og kort efter står han ude på gesimsen og truer med at kaste sig ud fra 21. etage. Men det er ikke en almindelig hopper. Ham her er politimand, Nick Cassidy, idømt 25 års fængsel for at et diamantkup, han hævder, han ikke har begået - og flygtet fra fængslet under udgang til sin fars begravelse. Nu står han derude, mellem liv og død, og orkestrerer en masse begivenheder, han ellers ikke ville kunne. Han spiller på alle de strenge, hans liv og viden som politimand har givet ham - og på en hel del flere. For tingene er bestemt ikke hvad de ligner - hverken det, han selv foretager sig, eller det som foregår i og omkring korpset, både nu og før. For slet ikke tale om den mediestorm, hans desperate handling udløser. Sam Worthington spiller Cassidy, og han er omgivet af andre gode, effektive medspillere. Der er Lydia (Elisabeth Banks), som skal tale ham fra selvmordet, der er hans bror og svigerinde (Jamie Bell og Genesis Rodriguez), der er en stribe politifolk, kolleger og overordnede, tv-hold og hotelpersonale. For slet ikke at tale om den stjålne diamants ejer, byggematadoren David Englander (Ed Harris), der holder til lige overfor hotellet. Det bliver mere og mere klart, at der er mangfoldige motiver i spil her, og at ikke bare den blodtørstige folkemængde, men også en del af aktørerne hellere så ham falde ned end blive reddet ind. Historien er på samme tid dybt traditionel og klassisk - og så alligevel afsindigt spændende. Det er en genre, vi kender så godt, så godt - men den har også fat i os, både med sit svimlende spil på kanten af afgrunden, med sit helt elementære retfærdighedsdrama, sin sorte NYPD-politifilm-kultur og den dér "hvordan skal det dog gå"-følelse, man aldrig bliver træt af, selv om man så ?udmærket ved, at det jo netop skal gå. Fordi det er hele genrens sjæl. Danske Asger Leth, søn af Jørgen selv, har instrueret, og det har han gjort med en kærlighed til formen og sikkerhed i stilen som en veteran - og med en rå opspænding af tonen og midlerne, der giver mainstream-thrilleren skarp kant og mørk understrøm. Desperationen er konstant. Håbet gælder kun øjeblikket. Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Med livet som indsats" Originaltitel: "Man on a Ledge" USA 2012. Instruktør Asger Leth Manus: Pablo F. Fenjves Fotograf: Paul Cameron Klip: Kevin Stitt Komponist: Henry Jackman En time, 42 min. Till. o. 11 år Danmarkspremiere i bl.a. Aalborg og Hjørring
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.