Livets skole up to date

Erhvervsskolerne har taget fat på fremtidens gymnasieform

Skolevæsen 7. juni 2003 08:00

AARS: De fleste kender det. Far fortæller om sin barndom. Somrene var lange og varme, og om vinteren lå sneen så højt, at man på vej til skole måtte have stige med for at kunne orientere sig over de hvide driver. Dengang var der i øvrigt kun en skole, der for alvor kunne klæde frugten af landets ungdom på til at takle hverdagen og arbejdslivet: Livets skole. Det er ikke helt dén lære landets erhvervsgymnasier tog til sig, da et nyt fag sidste år dukkede op på skoleskemaet. Men det snerper. Erhvervscase hedder faget, der er blevet obligatorisk, og som grundlæggende bygger på den tanke, at man lære mest af at beskæftige sig med virkeligheden. Forleden var anden årgang af elever til eksamen i faget, der på alle måder er anderledes, men som samtidig er et godt bud på fremtidens undervisning og eksamensformer i gymnasiet. Det vurderer i hvert fald Dan Cort Jørgensen, afdelingsleder på Handelsskolen i Aars. En helt ny vej - Det er et opgør med den traditionelle undervisning, hvor alt er sat i båse, dansk for sig, tysk for sig, og det er et forsøg på at føre virkeligheden ind i undervisningen, forklarer han. Et væsentlig element i faget erhvervscase er, at det af natur er tværfagligt. Det er en sammensmeltning af de to fag erhvervsøkonomi og afsætning. På Erhvervsskolerne i Aars er det Carl Christian Lund, der er lærer i afsætning og Birgit Sauer, der underviser i erhvervsøkonomi, der strikker undervisningen sammen. Forløbet af undervisningen er heller ikke traditionelt. Timerne kommer ikke i faste drys på skoleskemaet, men i blokke, så eleverne i flere dage kan koncentrere sig om faget. Den eksamen eleverne netop har været oppe i tager udgangspunkt i Odense Zoo. 14 dage før mødet med censor får eleverne udleveret en cd-rom med alle oplysninger om den fynske zoo. Korrespondance, regnskaber, medarbejdere, interne og eksterne konflikter. Alt. Herefter har de 24 timer til i grupper at studere det meget omfattende materiale og formulere en opgave. Virkelighedstro - Det handler om at finde de ømme punkter. Det kan være økonomi, ledelse eller markedsføring, forklarer Carl Christian Lund, som i år tog holdet op til eksamen. - Det er så tæt på virkeligheden, som vi kan komme, for eleverne går til opgaven på samme måde som et konsulentfirma, påpeger Dan Cort Jørgensen. En regel skal eleverne dog overholde i eksamensfasen, som et konsulentfirma ville betakke sig for. De må ikke kontakte Odense Zoo. Det er en rent praktisk regel, der har til formål at hindre kaos eftersom alle landets elever på erhvervsgymnasiets anden årgang er oppe i samme opgave. Praktiske opgaver Til hverdag er undervisningen i lige så høj grad orienteret mod virkeligheden, og eleverne har blandt andet løst opgaver på opfordring af lokale virksomheder. Erhvervsskolerne har også selv hyret eleverne, der eksempelvis har haft til opgave at give et bud på, hvordan 150.000 kroner bedst kunne bruges til at forbedre miljøet på skolen. Det er yderligere et plus, pointerer Carl Christian Lund. - Det giver lidt ekstra, når man kan se, at det man laver, bliver brugt til noget. Faget stiller af indlysende grunde også større krav til eleverne. Det er ikke nok at kunne et pensum. - Faget kræver, at de selv er fokuserede på de problemer, der er i en virksomhed og kan komme med et bud på en løsning, understreger Carl Christian Lund. Spændende og svært I et af skolens store fællesområder sidder elever spredt ved borde og venter på dagens op- eller nedtur i eksamenslokalet. Mobiltelefoner, energidrikke og skolens bærbare computere (dem er der en af for hver to elever) bliver tjekket en sidste gang. Kristina Nørby fra HH2x er årets sidste eksaminand i erhvervscase. Karakteren vil hun ikke snakke om. Ambitionen er ikke helt blevet opfyldt. Men faget, synes hun, er spændende. Hun synes, det fungerer godt at få opgaven udstukket på en cd-rom. - Men det er svært pludselig at skulle finde problemerne selv. Det tværfaglige element er hun begejstret for. Til gengæld er hun ikke vild med, at eksamen er individuel. - Vi laver meget af forarbejdet i grupper, og så er det lidt dumt, at vi ikke også kan gå op sammen. Det bliver der måske lavet om på næste år. Der er nemlig ikke noget, der hindrer, at skolen kan beslutte at lade eleverne gå op gruppevis. Dan Cort Jørgensen vurderer, at skolen med faget Erhvervscase har fået taget fornuftigt hul på den virkelighed, han tror følger en ny gymnasiereform. - Jeg tror også, at det er en undervisnings-og eksamensform, der taler meget til den livsstil, de unge har i dag.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...