Museer

Lodsbåd fra Løgstør har fået et nyt liv

Limfjordsmuseet bevarer gammelt skib fra Limfjordsbyen

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lodsbåden med den karakteristiske grønne farve var i over 40 år aktiv for lodseriet i Løgstør, inden den blev købt af læge Torben Grønning Mikkelsen i 1976 og kom til Thisted. Foto: Limfjordsmuseet

Limfjordsmuseet har slået det sidste søm i en lodsbåd fra 1929 og har dermed taget et stort skridt i arbejdet med at bevare og restaurere et af Limfjordens unikke fartøjer. Lodsbåden med den karakteristiske grønne farve var i over 40 år aktiv for lodseriet i Løgstør, inden den blev købt af læge Torben Grønning Mikkelsen i 1976 og kom til Thisted. I 2009 vendte "Lodsen" tilbage til sin hjemstavn, da båden blev foræret til Limfjordsmuseet, der straks gik i gang med restaureringen. Og nu har museumsdirektør Anders Bloksgaard kunnet afslutte første etape af istandsættelsen ved at slå sidste søm i skroget. - Det er en stor dag for Limfjordsmuseet. Vi har udviklet os til et museum, der bygger skibe og derved benytter og ikke mindst bevarer et unikt håndværk, som ellers er ved at uddø, fortæller Anders Bloksgaard og oplyser, at det var i sidste sekund, museet slog til, da de overtog båden for to år siden. Hvis ikke det maritime museum havde påtaget sig opgaven, var lodsbåden nemlig blevet ophugget, idet den på grund af det omfattende restaureringsarbejde og den særlige erhvervsorienterede konstruktion ikke havde interesse for private købere. Frivilligt engagement Bag arbejdet med at restaurere lodsbåden står museumsforvalter og skibstømrer Klaus Nielsen samt adskillige frivillige hjælpere, der har bidraget med evner og kunnen inden for flere traditionelle håndværk, som har været nødvendige f.eks. for at smede beslag og spir til Lodsen. - Jeg er pavestolt af de dygtige medarbejdere, faste som frivillige, der har leveret et fantastisk stykke arbejde med den her båd, siger Anders Bloksgaard. Han regner med at "Lodsen" kan søsættes i 2012, hvor den vil fremstå fuldstændigt virkelighedstro i forhold til sin erhvervsaktive tid i lodsvæsenet. Lodsbåden sejlede uafbrudt ved lodseriet fra 1929-76, hvor den fungerede som både lods, reservelods og vagerskib. I sin tjenestetid har "Lodsen" været udsat for hele to forlis; en nedsejling og en eksplosion i 1959. Båden blev bygget af Ove Christensen - manden bag udviklingen af fiskerifartøjet pennalhuset - med pennalhuset som forbillede på grund af fartøjets fremragende sejlegenskaber.