Naturkatastrofer

Løfte om bedre katastrofeberedskab

Selvkritik i Udenrigsministeriet efter kritik af håndteringen af flodbølgekatastrofen

KØBENHAVN:- Vi gjorde det ikke godt nok. Sådan lød det, da udenrigsminister Per Stig Møller (K) i går på et pressemøde gjorde status over Udenrigsministeriets håndtering af flodbølgekatastrofen i Sydøstasien. På Christiansborg er der politisk tilfredshed med ministeriets indrømmelse af, at tingene ikke blev håndteret godt nok, og at redegørelsen om katastrofen også peger fremad. Den rummer planer for, hvordan myndighederne i fremtiden kan gøres bedre til at hjælpe danskere efter katastrofer i udlandet. Som et led i undersøgelsen af ministeriet har man analyseret holdningerne hos de danske feriegæster, der var i Asien under katastrofen. Og her er hver tredje utilfreds med de danske myndigheders håndtering, mens endnu flere ikke fandt rejseselskaberne og forsikringsselskabernes hjælp tilfredsstillende. Store mindretal har dog udtrykt tilfredshed med den indsats, der blev gjort fra det offentliges og fra rejsefirmaernes side. - Nødstedte danskere fik ikke den hjælp, de kunne forvente, sagde ministeren videre om den evaluering, som ministeriets embedsmænd har udarbejdet. Men Per Stig Møller bemærkede også, at Udenrigsministeriet aldrig tidligere har stået i en lignende situation. - Vi gjorde det så godt, vi kunne. Alle kastede alt, hvad de havde og gik i gang med opgaven, både private og offentlige aktører, men det var jo ikke godt nok. Nu skal vi lave systemer, så vi ikke behøver at opfinde dem i situationen, sagde Per Stig Møller. Det drejer sig om hurtigere at kunne erkende omfanget af en katastrofe og have kræfter til en passende reaktion for eksempel ved at sende medarbejdere ud i verden til at hjælpe ambassader i katastrofeområdet. På en række områder skal ministeriet opruste for at undgå en lignende ringe behandling af danskere i nød. I rapportens anbefalinger hedder det for eksempel, at der inden for ganske få timer efter en krises start skal etableres en opkaldscentral og et telefonnummer, så borgerne kan få kontakt med myndighederne. På ministeriets hjemmeside vil der blive en særlig katastrofeside, som kan håndtere op til 300.000 daglige besøg. Desuden skal der oprettes en såkaldt operativ stab for internationale krisesituationer. Det skulle sikre en hurtigere reaktion. Endvidere skal Udenrigsministeriets medarbejdere uddannes bedre til at bistå danske statsborgere, ligesom ambassaderne rundt om i verden står til at få et løft. Blandt andet bør flere ambassader udstyres med satellittelefoner. - Mange pårørende blev ikke i tilstrækkelig grad informeret i de første dage efter katastrofen. Efterfølgende har mange pårørende givet klart udtryk for vigtigheden heraf i fremtiden, sagde Per Stig Møller. Over 40 danskere omkom ved katastrofen. En håndfuld savnes stadig. /ritzau/