Turisme

Løfte om langsigtet plan for turismen

Turistfolk er trætte at at være kastebold ved finanslovsforhandlinger

AALBORG:Der er bred politisk enighed om, at staten skal lave en mere langsigtet planlægning for markedsføring og udvikling af turismen, så der ikke hvert år kommer diskussion om midlerne. Samtidig er flere politikere parat til at vurdere den måde, midlerne bliver fordelt på, og det kan komme Nordjylland til gavn. Tilsagnet om en mere langsigtet strategi for markedsføring og udvikling blev givet til Lone Njor, der er direktør i hotel- og turisterhvervets arbejdsgiverforening HORESTA, i går på et valgmøde i Aalborg ZOO. Mødet var arrangeret af Turisterhvervets Samarbejdsforum, og der var lidt over 100 deltagere fra turistbranchen. - Den langsigtede strategi, der rækker fem-seks år frem, er vigtig, så vi ikke hvert år bliver kastebold ved finanslovsforhandlingerne, når bevillingernes størrelse bliver diskuteret, siger Lone Njor. Hun tilføjer, at den bedste løsning efter HORESTA"s opfattelse vil være, hvis der blev etableret en fond, der hvert år gav midler til området. De fire politikere, der deltog i diskussionen, var justitsminister Lene Espersen (K), videnskabsminister Helge Sander (V), Frank Jensen (S) og Villy Dyhr (SF). Regeringen har tidligere fjernet den regionale støtte til markedsføring inden for turismen, hvilket blev kritiseret af Frank Jensen og Villy Dyhr. Hverken Lene Espersen eller Helge Sander ville give tilsagn om flere statspenge, men de fandt, at der måske var mulighed for at se på den måde, som pengene fordeles på. - Der er store attraktioner i København, men der er også et regionalpolitisk perspektiv i diskussionen, sagde Helge Sander. På mødet nævnte direktøren for Midt-Nord Turisme Jørgen Hansen, at for hver million kroner, der bruges på markedsføring, bliver der skabt omsætning for 15 millioner kroner og mere end 20 ny arbejdspladser. - Vi vil tilbyde partnerskab mellem det offentlige og private, sagde Frank Jensen. Lene Espersen pegede på, at regeringen vil bruge en millard kroner på miljøforbedringer: - Det kan også gavne turismen. Det, vi skal satse på, er de enestående værdier, som vi har i Nordjylland.