Løkken har en af Vestkystens potentielt største vækstmotorer

Arkivfoto:
1. oktober 2016 14:04

De første fire geografiske områder er nu prioriteret til projekter i fase ét i Dansk Kyst- og Naturturismes masterplan for destinationsudvikling, og heriblandt et fællesprojekt for Løkken og Blokhus som superdestination for at trække flere turister til Vestkysten.

Dansk Kyst- og Naturturismes bestyrelse har på sit seneste møde besluttet at igangsætte i alt fire projekter med fondens udviklingsmidler i 2016. De fire projekter udgør fase ét i masterplanens indsatsområde omkring destinationsudvikling.

Bestyrelsen har vurderet, at der i de fire områder er mulighed for at aktivere et større vækstpotentiale baseret på områdernes stærke feriesteder, der alle har en nuværende eller potentiel stor tiltrækningskraft som vækstmotorer. Udvælgelsen er konkret baseret på en række helt nye analyser af potentialer, kritisk masse og feriestedernes oplevelsesprofil.

De fire udpegede områder er følgende (i prioriteret rækkefølge):

1. Ringkøbing-Skjern og Varde (fælles projekt på tværs af de to kommuner)

2. Jammerbugt og Hjørring (fælles projekt på tværs af de to kommuner)

3. Bornholm

4. Sydsjælland/Møn

Fonden er nu i dialog med de udpegede områder om udformningen af destinationsudviklingsprojekterne, der blandt andet skal tage udgangspunkt i områdernes feriesteder.

Det forventes, at de konkrete udviklingsprojekter bliver formuleret i løbet af fjerde kvartal i 2016 og igangsat i løbet af foråret 2017. Projekterne vil have en forventet varighed på op til 24 måneder.

Ud fra den overordnede prioritering er der afsat forskellige økonomiske rammer til de enkelte projekter fra Dansk Kyst- og Naturturismes udviklingsmidler. Der er i alt afsat tre millioner kroner fra fondens udviklingsmidler i 2016 til de fire projekter.

- Vi er meget glade for nu at kunne igangsætte et antal destinationsudviklingsprojekter. Udpegningerne spiller rigtig fint sammen med den nye nationale strategi for dansk turisme frem mod 2025 og ikke mindst de centrale indsatser omkring destinationsudvikling, udviklingsplan for Vestkysten og vækstprogrammet for Østersøturismen, der alle er initiativer i strategien. Destinationsudvikling er langsigtet og kræver et langt sejt træk, men går også godt i spænd med vores kortere indsatser inden for markedsføring samt vores mellemlange indsatser inden for kompetence- og virksomhedsudvikling, fortæller Henrik Höhrmann, formand for Dansk Kyst- og Naturturisme.

Dansk Kyst- og Naturturismes bestyrelse har samtidig besluttet, at der i fase to skal afsættes midler i 2017 til et tilsvarende antal prioriterede destinationsudviklingsprojekter, som kan igangsættes i løbet af 2017 og 2018.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...