Teater

Lørdagsslik

TEATERKONCERT "Music of the Night" Lloyd Webber er bare go'. Og så er det egentlig lige meget, om det er en tango, gospel eller noget helt fjerde, han er ude i. Det rokker ikke ved, at det er en noget underlig skik, at man går på strandhugst i helstøbte værker, i operaer eller, som i dette tilfælde, musicals, og bygger en aften på hits, højdepunkter, highlights, kendisserne, guffet, lørdagsslikket. Når man gør det, giver man en god dag i, at det ikke er tilfældigt, at en bestemt sang ligger på et bestemt sted i en bestemt forestilling; det bliver noget i retning af et skønmaleri, der er taget ud af sin ramme. En "teaterkoncert" bliver denne omrejsende Webber-aften kaldt, hvad det så er. Der er gjort et behjertet forsøg på få lidt linje i det - ved at der mellem sangene bliver fortalt lidt om komponisten og om hvornår han skrev hvad og hvorfor. Der bliver skiftet kostumer, og der gås op og ned ad en trappe, som er i centrum i en meget beskeden dekoration og lyssætning. Det er bedst, når de fire på scenen er mindst teatralske, når de holder sig til at give koncert, lader toner og ord tale for sig selv. Nogle steder var det mere højt end kønt, det der kom fra scenen, nogle steder var der ikke rigtig balance mellem stemmerne, især når alle fire var i arbejde, og det 12 mands orkester (der lød af langt flere, takket være tre keyboards) tog rigtig fat. Ann-Mari Max Hansen havde det lidt skidt med "Don't Cry for Me, Argentina" fra "Evita", den lå for højt for hende, og fra samme musical fik Flemming Enevold nok givet "On This Night of a Thousand Stars" noget mere flødebolle, end den kan klare. Hun havde det langt bedre med "With One Look" fra "Sunset Boulevard", han har især med nogle af sangene fra "The Phantom of The Opera". Sidstnævnte sammen med Susanne Elmark, der var rigtigt oppe på koleraturerne. Og så var det en fornøjelse af gense og -høre Allan Klie, som Aalborg Teater har haft stor fornøjelse af i en række sæsoner, og som både stemme- og kropsmæssigt har gennemslagskraft. Sjovest var de alle fire i numre fra "Starlight Express" og "Cats", mest medrivende og klapfremkaldende, når de gosplede løs. Johs. Mortensen johannes.mortensen@nordjyske.dk Musik: Andrew Lloyd Webber. Sangtekster: Tim Rice, Charles Hart, Don Black, Richard Stilgoe, Trevor Nunn, T.S. Eliot m.fl. Iscenesættelse: Flemming Enevold. Musical Staging: Linda Hindberg. Koncept: Flemming Enevold og Pierre Westerdahl. Kostumer: Jørgen Simonsen. Kapelmester: Mikkel Rønnow. Aalborghallen, Aalborg Kongres & Kultur Center, onsdag aften.