Logoet skal skal være rummeligt som huset

Varemærket for Det Musiske Hus på plads

FREDERIKSHAVN:Fredag formiddag kunne kulturhuschef Jesper Jul melde klart skib - logoet til Det Musiske Hus forelå i sin endelige form. Logoet er resultatet af et tæt og kreativt samarbejde mellem Jesper Jul og Dafolo's Rasmus Hjorth. Det kreative oplæg til logoet er imidlertid Juls udspil. - Dafolo meldte sig til opgaven, og så gik vi ellers i gang med at overveje, hvad logoet skulle indeholde, for det skal jo repræsentere en vægtning af mange ting. Vi diskuterede, hvad sådan et logo skal signalere. Og mine tanker omkring det har bl.a. været, at vi skal signalere mange ting på én gang - og det er svært. Logoet, der på én gang skal afspejle husets mange, forskellige kulturelle aktiviteter, skal nemlig både repræsentere noget jortdnært, noget med musik og teater som er for alle, og samtidig noget elitært og finkulturelt. For ligesom huset, skal logoet rumme hele spektret. Og logoets figur og skrift har samtidig skullet supplere hinanden, siger Jesper Jul. Han synes, at hatten kan signalere en gøglerhat, noderne fra musikken, en kongekrone, og rummer pladds for mange andre fortolkninger. - Og det skal stadigvæk være et logo, hvor fantastien kan få frit spil. For Det Musiske Hus får jo besøg af en bred vifte af kulturelle aktiviteter, lige fra et børneteater over en folkelig rockkoncert til Det Kgl. Teaters gæsteoptræden og store symfoniske koncerter, og det synes jeg er lykkedes af afspejle i logoet, siger Jesper Jul. Han mener at det er meget vigtigt, at logoet netop fortæller historien om Det Musiske Hus - så identifikation og genkendelig hed er umiddelbart til stede. - Der skal være en klar genkendeligheden, for det er jo husets varemærke. Derfor er logoet så vigtigt, og jeg er meget tilfreds med det resultat, vi er nået frem til. Logoet skal simpelthen automatisk signalere: kulturoplevelse, Frederikshavn og Det Musiske Hus - med alt hvad det indeholder, slutter Jesper Jul.