Lokal konkurrence på kunstgræs

Denne vintersæson er der to lokale baner om at dele kunderne.

I september sidste år blev kunstgræsbanen i Fjerritslev indviet. Det betyder, at der er to lokale baner til denne vintersæson, men indtil videre tegner antallet af bookinger godt begge steder. Arkivfoto: Erik Sahl

I september sidste år blev kunstgræsbanen i Fjerritslev indviet. Det betyder, at der er to lokale baner til denne vintersæson, men indtil videre tegner antallet af bookinger godt begge steder. Arkivfoto: Erik Sahl

Når fodboldspillerne skal på græs uden for sæsonen, så er kunstgræsbanerne uundværlig. I september sidste år fik Fjerritslev en af slagsen, da Ebh Arena ved Han Herred Fritidscenter blev indviet. Det har betydet konkurrence til Jetsmark Hallen, der inden var den eneste i området, som kunne tilbyde fodboldspillere kamptræning året rundt. Det har betydet, at enkelte fodboldhold har skiftet kunstgræsset ved Pandrup ud med det i Fjerritslev. Blandt andet Thisted FC har denne vinter lavet aftale med Ebh Arena, hvor de tidligere tog den lange tur til Jetsmark Hallen. 1. divisions holdet træner to gange om ugen i Fjerritslev. Inspektør i Jetsmark, Ole Christiansen, fortæller, at enkelte lokale hold i Fjerritslev-området har droppet turen til Jetsmark, nu hvor de har et alternativ, men han har stadig flere faste aftaler udover Blokhus FC, der har hjemmebane der. På Ebh Arena har de også aftaler med hold uden for området blandt andet enkeltaftaler med Aalborg Freja og Aalborg KFUM. Både i Jetsmark og Fjerritslev er en vigtig kunde til kunstgræsbanerne norske og svenske fodboldklubber på træningslejr. Begge steder kan de allerede melde om udsolgt i nogle weekender i februar, marts og april. Halinspektør i Han Herred Fritidscenter, Torben Larsen, har allerede en del norske og svenske hold i kalenderen, ligesom Thisteds træningskampe placeres der. Der er plads til omkring fem hold ad gangen, men det kræver god planlægning, da det kræver, at dele af træningen, opvarmning mv. foregår uden for kunstgræsbanen. Torben Larsen tror, banen har været en vigtig investering for at fastholde de skandinaviske kunder. - Tilbagemeldinger fra de norske og svenske rejsebureauer lyder, at hvis vi ikke havde kunstgræsbanen, ville det være svært at sælge træningslejr. Jeg tror på, at hvis vi ikke have fået banen, ville vi være sat et godt stykke tilbage, siger Torben Larsen. Det er blandt andet værdien af den norske og svenske krone, som har givet en træg start på at sælge ophold de nabolandene. Den danske krone er, siden priskatalogerne blev sendt ud, ganske enkelt blevet for dyr til sammenligning. Men Torben Larsen kan nu se, at der igen er kommet gang i salget.