Lokal mad påmenuen på flyveturen

Aalborg Lufthavn udvider bl.a. for at få bedre plads til catering ved stigende antal flyvninger

Tekst: Inger Hørmann
 : Ajs Nielsen
Værs­go’. Så er der ser­ve­ret. Mor­gen­mad til gæs­ter­ne på da­gens Gran Ca­na­ria-af­gang.
Fodbold 17. januar 2007 05:00

AALBORG: Der var yoghurt med mysli, juice, smør, marmelade, pålæg, rugbrød og ciabattaboller til morgenmad, da morgenfriske chartergæster i morges satte sig til rette i flysæderne i Aalborg med kursen mod Gran Canaria. Maden blev leveret af Milestone, selskabet som også driver lufthavnens cafeteria. SAS lægger vægt på den sunde kost. Flymaden er fedtfattig. Også til ministeren Når udenrigsminister Per Stig Møller flyver ud med taxiselskabet North Flying, hvad der sker ind imellem, kommer der imidlertid noget mere delikat på menuen. I takt med et stigende antal charterflyvninger ud af Aalborg, øges behovet for lokal cateringservice. Aalborg Lufthavn er nu i gang med en ombygning og udvidelse til 50 mio. kr. bl.a. for at skaffe bedre plads til catering. Stadig flere flyselskaber lægger deres ordrer lokalt dels for at spare udgifter til transport, dels for at kunne servere maden friskest mulig. Hovedkunden SAS er hovedkunden. I øjeblikket forhandles med Sterling om at overtage servicering af kunderne på afgangene til London og Malaga. Til eftermiddags- og aftenafgangene tilberedes og pakkes maden samme dag, hvorimod man som i tilfældet med den tidlige morgenafgang i dag, gør det dagen i forvejen. Til frokost er det typisk pålæg. Aftensmaden kan være noget med frikadeller og kartofler. På business class kan frikadellerne være erstattet med mørbrad. Der stilles særligt strenge krav til hygiejnen. British Airways er strengest og stiller krav om måling af temperaturen under pakningen. Generelt gælder, at den skal ske hurtigst mulig. Der pakkes ved stuetemperatur, men derefter skal varerne på køl. - Vi arbejder fra køl til køl. Når bakkerne er pakket, sættes de i trolleyer og stilles i kølecontainer, hvorfra de hentes direkte ud til flyene, fortæller cateringchef Randi Dornhoff Esbensen. Milestone har overtaget driften af cafeteriet og cateringservicen i Aalborg efter det belgiskejede Carestel, som var på banen en kortere tid, efter den mangeårige restauratør Klaus Sørensen havde afhændet forretningen. Milestone er et selskab under Monarch, som driver cafeterier langs motorvejene. Det er selskabet, der beflyver en rute, som sørger for bespisningen af flygæsterne. Det var således SAS, der stod for ordren til morgenens 184 mulige kunder. Nogle havde valgt maden fra. Der var desuden børn ind imellem. Til den var der en overraskelse i form af en lille pose vingummier og en pakke rosiner. Små overraskelser - Det er vigtigt med små overraskelser til børnene. Når de har det godt, får forældrene som regel fred og ro til at nyde deres mad, siger cateringschefen. Milestone, som også står for cafeteriet i Århus Lufthavn i Tirstrup, har 30 ansatte i Aalborg. Det er medarbejdere fra 16 år, hvor de som regel begynder i opvasken, til ansatte, i 60-65 års alderen, der har været på stedet i mange år. Hver morgen syv dage om ugen skal der være 400 frisksmurte rundstykker klar til SAS’ indenrigsafgange. Milestone har North Flying som faste kunde. Det er således Milestone-mad på bakkerne, når f.eks. spillerne fra Aalborg DH flyver ud med selskabet. Hver morgen sørges for mad til besætningen på Sterling-ruten til København. I ny og næ kommer der en bestilling ind fra Air Greenland i forbindelse med afgange fra Aalborg. I givet fald er det 100-200 passagerer, der skal bespises. Morgen og eftermiddag er der i gennemsnit 50 passagerer til Oslo med British Airways/Sunair. Sommertravlt Sommeren, når der er pres på charterafgangene, er den travleste tid. Til sommer bliver der syv afgange hver med ca. 150 rejsende, der skal betjenes. Der bliver SAS-charter med to ugentlige afgange til Bulgarien, en til Korfu, en til Zakynthos og en til Santorini i Grækenland. Desuden bliver der en ugentlig afgang til Korsika med Atlantic Airways og tre ugentlige afgange til Færøerne med ca. 70 passagerer pr. afgang. Milestone betjener desuden selskaber i lufthavnen, ligesom der leveres mad ud af huset.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...