Lokker andre til at handle i Hirtshals

Udsigten til at vinde kontanter skal trække kunderfra hele Ny Hjørring til Hirtshals

Virksomhedsøkonomi 1. september 2006 06:00

HIRTSHALS: Hirtshals Handelsstandsforening satser 100.000 kroner i gevinster og et større beløb på markedsføring, når foreningen i dag tager hul på en konkurrence, som skal få flere til at lægge deres penge i handelslivet i byen. Kort fortalt går konkurrencen ud på, at når indkøbene er foretaget, så skriver man sit navn og adresse bag på kassebon’en, putter den i en kasse i forretningen og håber så ellers på, at det ens bon, der bliver udtrukket, når der hver lørdag trækkes lod i de mange butikker, der er med. - Ja, gu’ er det kommercielt, men jeg synes, at det er flot, at 60 butikker er med, siger Hirtshals’ handelschef, Jens Brændgaard. Baggrunden for konkurrencen er såmænd såre enkel. - Vi ved jo godt, at september er en trist måned, det er ligesom januar og februar, siger handelschefen om baggrunden for at lokke med præmier til dem, der vælger at gøre deres indkøb i Hirtshals. 50.000 husstande Det er ikke kun kommunerne, skattecentrene og retskredsene, som bliver færre og større, det gælder også for handelen. - Handelen bliver også centreret. Hjørring er et stort center, som vi konkurrerer med, og Hjørring konkurrerer jo med Aalborg. Vi skal have 50.000 husstande i tale. Nøgleordet er markedsføring, siger Jens Brændgaard. De 50.000 husstande nås ved at markedsføre handelen i Hirtshals i reklamer i ugeaviser, radio og tv, som kommer langt ud over kommunegrænsen. Jens Brændgaard og det øvrige handelsliv i byen har indset, at skal man stå distancen mod de større byer, så skal der gøres noget aktivt for at holde fast i kunderne. - Vi skal køre hårdere på os selv, og vi skal op i et højere gear, siger han. En enkelt konkurrence gør det ikke alene, og uden at sige hvad, så bedyrer han, at Hirtshals skal markedsføres endnu heftigere næste år. Pengene bliver i byen Nu ligger Hirtshals ikke i Vendsyssel for ingenting. Selv om udsigten til at vende penge i handelsstandsforeningens konkurrence, så er den lavet sådan, at de ugentlige præmier på 300 kroner i hver butik, skal bruges i butikken. Hovedgevinsten er på 10.000 kroner, og de kommer i form at et gavekort, som kun kan bruges i de butikker, der er medlemmer af Hirtshals Handelsstandsforening, så pengene skal nok blive hjemme. - Vore butikker skal også kunne mærke, at det vi gør i handelsstandsforeningen gavner dem selv.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...