Luftakrobater

FoFord og Citroën udfordrer den luftige Peugeot 206 CC

Biler 29. september 2002 08:00

Længe nok har Peugeot 206 CC helt uantastet fløjtet omkring i sommerlandet med taget nede. Til foråret vil Ford og Citroën give den kam til sit hår, og begge viser i de kommende dage deres cabrio-letvægtere på Paris-udstillingen. Den topløse, topersoners Ford hedder StreetKa, og som navnet og billederne antyder er den - tilsyneladende - en åben udgave af den lille, kække Ka, der har grebet masser af unge og ungdommelige kunder om hjertet. I reservedelskataloget er det dog kun motorhjelmen og forlygterne, der går igen. Resten af StreetKa's stumper er unikke. Bilen er udviklet af det italienske designfirma Pininfarina, som også står for produktionen. Motoren stiller Ford dog med - det er 8-ventilet 1,6'er med overliggende knastaksel og 95 hk, som vist ikke tidligere har været brugt i en europæisk model. Oprindelig ville Ford have lagt en mere avanceret 16-ventilet 1,6'er i StreetKa, men den ville have presset prisen for højt op. Elektrisk kaleche får StreetKa ikke til en start, men stoftaget skulle kunne stryges med håndkraft på 30 sekunder, beretter engelske AutoExpress, der åbenbart ikke har opdaget den lille Peugeot 206 CCs med elektrisk stål-foldetag, 110 hk og bagsæde til 230.000 kroner. De sammenligner StreetKa med Audi TT og jubler over, at Forden bliver betydeligt billigere end sin tyske rival. I England skal StreetKa angiveligt koste 12.000 pund, hvilket oversat til dansk vil sige omkring 220.000 kroner inklusive afgifter. Og skulle den beløb føles afskrækkende, kan entusiaster måske finde trøst i en SportKa-version med fast tag, der fås for kun 10.000 pund - cirka 190.000 kroner inklusive danske afgifter - bemærker AutoExpress. Da den er 200 kilo lettere, skulle den være noget vaksere end den åbne StreetKa og dermed en oplagt konkurrent til Toyota Yaris T-sport, hedder det sig. Forvandlingskuglen Og nu over til Citroëns forvandlingskugle C3 Pluriel, som synes mere opsigtsvækkende og praktisk anvendelig end Ford StreetKa. For uanset om den lille Citroëns tag er oppe eller nede, rummer den snildt fire personer. Eller to personer og et mindre flyttelæs, om man vil. Fleksibilitet er nemlig nøgleordet i den fiffige kreation. Umiddelbart ligner C3 Pluriel en tredørs mini-udgave af den rundryggede C3, der har betaget verden. Men Pluriel er ikke sådan at sætte i bås. Rygraden er de to langsgående bøjler over sideruderne. Mellem dem ligger taget og bagruden i et sæt vandtætte skinner, og de dele kan køres ned eller fjernes og lægges i bagagerummet i flere trin, så himmelen åbner sig som for eksempel i salig 2CV. Men her slutter eventyret ikke. Når taget er nede, kan bagsæderne foldes sammen, så der opstår et 175 centimeter langt lad bagude. Sådan bliver Pluriel en praktisk pickup. Eller man kan klipse tagbøjlerne helt af og rejse bagsæderne igen - så er Pluriel en åben spider til fire personer. Bøjlerne vejer kun 11,5 kilo stykket og er vist ikke større, end at de også kan komme med på tur på en gråvejsdag, så taget let kan rejses igen, hvis det skulle begynde at dryppe fra oven. Pluri-elskere kan vælge mellem to benzinmotorer - en 1,4-liters med 70 hk og en 1,6'er med 110 hk. 1,6'eren er som standard koblet sammen med en slags automatisk gearkasse med automatisk kobling, der også tillader entusiaster at blande sig: Hvis man ikke gider køre med automatgear, kan man skifte selv på et par knapper bag rattet. Som andre nye Citroëner er de fleste elektriske funktioner i bilen styret af en fælles computer. Den tænder for eksempel katastrofeblinket automatisk, hvis bilen bremses hårdt op. I Pluriel har elektronikken dog fået en ekstra opgave: Den indretter ventilationsapparatets luftstrømme efter, om taget er nede eller ej. Grundlæggende har Pluriel samme undervogn som C3, om end den er kraftigt forstærket til åbent brug. Rammen rundt om forruden og nakkestøtterne over bagsæderne er også ekstra svære, så de kan tjene som styrtbøjler, hvis vognen ruller rundt. Pluriel skulle som standard få både frontale- og sideairbags, men airbaggardinerne, der er standard i C3 må den af gode grunde undvære. Det er ikke muligt at indpasse dem i de aftagelige tagbøjler. Hvad Pluriel skal koste i Danmark, melder historien intet om endnu. Men lur os, om ikke Citroën vil sætte en ære i at presse billigste version ned på 200.000 kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...