Luksus afløser marinefartøjer

Værftet har netop afleveret den sidste af seks fartøjer til Søværnet

Hans J. Callesen
Det sid­ste MK I-far­tøj er net­op af­le­ve­ret til Sø­vær­net, men det lig­ger sta­dig i Skagen Havn. Nu venter en ny og spændende tid på værftet, der skal bygge en luksusyacht til et trecifret millionbeløb.
Militær 8. december 2007 05:00

SKAGEN: Medarbejderne på Danish Yacht i Skagen skal nu atter til at finde sandpapiret med de allerfineste korn frem igen. Yachtværftet har netop afleveret det sidste af seks fartøjer, MK I¿er, til søværnet, og den næste nybygning er en luksusyacht i prisklassen trecifret millionbeløb. Nærmere vil man ikke komme det. MSD6, som sidste MK I-fartøj til søværnet har som nummer, er afslutningen på en ordre, som også var i trecifret millionklassen. De seks fartøjer, som er afleveret i løbet i fjor og i år, kostede tilsammen cirka 150 millioner kroner. Danish Yacht har bygget dem som standardskibe. Det er så søværnet som udruster dem til de arbejdsopgaver, de skal have. De seks fartøjer skal bruges til blandt andet søopmåling, minerydning, slæbning, uddannelse af søofficerer og stationstjeneste. MSD6 skal bruges til minerydning, og fartøjet stationeres på flådestationen i Frederikshavn. God kvalitet To af de seks fartøjer indgår i fremtidssikringen af søværnets minerydningssystem, og de udrustes, så de kan supplere søværnets kapacitet af minerydningsdroner ved løsning af internationale opgaver. Der er forskel på fartøjer til søværnet og på luksusyachter, som Danish Yacht er specialister i, og af en pressemeddelelse, som Søværnets Materieltjeneste har udsendt i forbindelse med afleveringen af MSD6 fremgår, at værftets speciale har smittet af på de seks fartøjer. Der hedder blandt andet, at MK I-typen ikke er et luksusfartøj, men at det er lykkedes værftet i Skagen at bygge nogle fartøjer, hvor kvalitet og finish ligger over den normale standard for flådefartøjer. 50 knob Driftsleder hos Danish Yacht, Ole Madsen, oplyser, at bygningen af en 150 fods motoryacht i luksusklassen indledes i begyndelsen af det nye år. Yachten skal være klar til aflevering i slutningen af 2009 eller i begyndelsen af 2010. Den bygges for en udenlandsk køber, og den skal kunne nå op på en hastighed på 50 knob. Nybygningen kommer på mange måder til at ligne Moon Goddess, som værftet afleverede i slutningen af 2006. Blot bliver den større og hurtigere. Flere medarbejdere Ole Madsen oplyser, at arbejdet med den nye luksusyacht kræver flere medarbejdere, end der var i gang med at bygge MK I-fartøjerne, så der vil også fremover være brug for alle cirka 45 fastansatte. Ud over luksusyachten arbejder værftet netop nu med reparationsopgaver for søværnet, og man er desuden blandt andet i gang med at lave komponenter til et bølgeenergianlæg.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...