Luksusproblemer

Bentley, Ferrari, Lamborghini, Mercedes og Porsche er stjernedyre biler, men slet ikke fri for fejl

De seneste år har bilverdenen set en hærskare af eksklusive køretøjer til sportsstjerner, oliesheiker og adel med butler og chauffør. Men de stenrige købere til de eksklusive biler må pænt vænne sig til, at deres fine vogne skal på værkstedsbesøg, ligesom almindelige bilejeres transportmiddel. En gennemgang af den seneste tids hjemkaldelsesaktioner, hvor fabrikkerne skal rette små produktionsfejl, viser nemlig, at selv stjernedyre biler ikke er forskånet for at blive kaldt tilbage til fabrikken. En af verdens mest eftertragtede sportsvogne har problemer med lækager i hydraulikken. Det betyder, at føreren af en Ferrari 360 pludselig kan risikere, at han ikke længere kan styre bilen. Derfor har fabrikken i Italien hjemkaldt et stort antal biler, som her i landet koster næsten tre millioner kroner per styk. Lamborghini Murcielago er endnu dyrere og hurtigere. Men den sjældne sportsvogn er heller ikke fejlfri. Rattet er blevet monteret forkert på ratsøjlen, som i ekstreme tilfælde vil kunne føre til et uheld, hvor føreren vil få mere end vanskeligt ved at tøjle bilens 580 hestekræfter. Porsche-problem Sikkerheden har også været problemet hos Porsche og Volkswagen, som tilsammen har hjemkaldt 100.000 biler af modellerne Cayenne og Touareg. Bilerne, som er en fælles udvikling mellem de to firmaer, skal på værksted, da den bolt, som fæster selelåsen til karrosseriet, ikke er tilstrækkeligt sikret. På længere sigt kan den vibrere sig løs. For Touareg er det den anden hjemkaldelse på et halvt år. Sidste gang drejede det sig om brandfare på grund af en forkert placeret ledning. Men for Porsche er sagen så alvorlig for selskabets prestige, at topdirektør Wendelin Wiedeking er rasende. Han truer med at offentliggøre underleverandørernes navn i fremtiden, hvis noget lignende skulle ske igen. I England fortæller kolleger i branchen, at en softwarefejl kan få nye Jaguar-modeller til at få i bakgear midt under kørslen. Det er flere tusinde solgte biler, som skal på værkstedsbesøg for at få fejlen rettet. Det sjældne engelske Bentley-mærke, som er blandt markedets dyreste biler, har haft problemer med, at et benzinrøret i motorrummet på Arnage-modellen kan sprænge læk. Årsagen er, at montering af brændstoftilgang og afgang kan medføre utæthed, som i ekstreme tilfælde vil kunne forårsage brand i motorrummet. Ikke fejlfri Japanske Lexus har altid stået for den ultimative kvalitet og ligger også fortsat i top, når statistikkerne regner ufejlbarligheden ud. Men alligevel skal den nye LS 430 have ny gearkasse. Sagen er nemlig den, at biler bygget mellem juli 2003 og januar 2004 har en lille metaldims i gearkassen, som er så dårligt lavet, at den kan knække af. Det betyder, at bilen kan begynde at rulle, selv om føreren har stillet gearvælgeren i parkerings-funktion. Sagen er dyr for Lexus, da en gearkasse er noget af det kostbareste på en bil. Motorstop BMW ligger højt placeret, når bilkøberne skal vurdere deres bils kvalitet. Men lige for tiden går det den modsatte vej for det sydtyske mærke. En underleverandør har leveret defekte dele til en antal biler med V8- og V12-motor. Resultatet er, at motoren kan gå i stå midt i trafikken og dermed er der ingen servohjælp til hverken bremser eller styretøj til hverken styretøj eller bremser. Bedre går det ikke hos Mercedes, hvor man har massive problemer med bilernes elektronik. Senest har fabrikken hjemkaldt 680.000 biler i E-klassen, da bremserne kan svigte. Bremsesystemet, som hedder Sensotronic, er verdens mest avancerede. Det kan dosere bremsekraften forskelligt til hvert enkelt hjul for at bevare den størst mulige stabilitet under alle forhold. Men somme tider svigter det altså. Og det har en række danske taxachauffører også måttet sande. Resultatet er så alvorligt for bilmærket, at chefen Jürgen Hubbert har proklameret, at Mercedes vil være mere tilbageholdende med indførelse af ny teknik. Ydmygende Alligevel må det være ydmygende for Mercedes-bossen, at Stephan Wolfsried, der er vicepræsident for forskning og udvikling, ifølge Bilbasen har udtalt, at man vil fjerne helt op til 600 funktioner fra bilerne - funktioner, som ingen virkelig havde brug for, og som ingen kunne finde ud af at bruge. Føreren skal ikke have mulighed for at justere alt, hvad der kan justeres, lyder det.