Lundbeck-aktie falder stærkt efter nedjustering

Aktierne i medicinalselskabet Lundbeck styrtdykker med 16,5 procent efter nedjustering fra selskabet.

Lundbeck-aktie falder stærkt efter nedjustering

Medicinalvirksomheden Lundbeck kommer ikke til at nå de mål for 2013 og 2014, som man tidligere har stillet i udsigt. Det koster onsdag hårdt på selskabets aktiekurs. Lundbeck-aktien faldt med 16,5 procent efter selskabets nedjustering.

Lundbecks udmelding handler ikke om dårlige tal her og nu, men snarere udsigterne ud i fremtiden. Hidtil har man varslet en omsætning på over 14 milliarder kroner årligt og et overskud før renter og skat på 2,1 milliard kroner.

Nu meddeler virksomheden, at man i 2013 venter en omsætning på mellem 14,1 og 14,7 milliarder kroner og et overskud før renter og skat på mellem 1,6 og 2,1 milliarder kroner.

For 2014 venter selskabet en omsætning på ca. 14 milliarder kroner og et overskud før renter og skat på mellem 500 millioner og en milliard kroner.

Det skarpe fald i aktiekursen kan også skyldes, at forventningerne i markedet var endnu højere.

Ifølge Ritzau Finans havde analytikere sat næsen op efter en omsætning på 14,5 milliarder kroner i hvert af de to år og en indtjening før renter og skat på 2,1 milliard kroner.

Lundbeck forklarer selv udviklingen med, at man har haft stor succes med udvikling af nye midler. Det øger udgifterne til salg, distribution og produktudvikling.

Samtidig har man indgået en aftale med Otsuka Pharmaceutical, og det medfører en stigning i de nuværende investeringer med henblik på langsigtet vækst.

På den negative side er selskabet ramt af et dårligt økonomisk klima i specielt Europa. Det medfører blandt andet øget pres på priserne.

- Med henblik på at optimere vores langsigtede vækstmuligheder har Lundbeck besluttet at øge investeringerne i den sene udviklingsportefølje og i produktlanceringer, og derfor nedjusterer vi vores forventninger til 2013 og 2014, siger Ulf Wiinberg, koncernchef i Lundbeck.

Han peger samtidig på, at Lundbeck aldrig har haft så stort et produktudbud og nu står i en unik position til at kunne øge værdien af en række produkter.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.