Lundbeck i kamp på alle fronter

Ny generation af den antidepressive pille og nye lægemidler skal sikre successen

Det er en kamp på mange fronter, der dagligt føres fra den succesrige medicinalproducent H. Lundbeck i københavner-bydelen Valby. Den væsentligste opgave for virksomheden og dens samarbejdspartnere er at få konverteret flest mulige patienter til det nye antidepressive pille Cipralex/Lexapro. Samtidig forsvarer Lundbeck sig med næb og klør mod kopiproducenter, der vejrer store indtjeningsmuligheder nu da stofpatentet på det virksomme stof citalopram er udløbet på de europæiske markeder. Hidtil er Lundbeck ikke blevet presset på den samlede omsætning, men man indrømmer at den har været mærkbar på de lokale markeder i Australien, Danmark, Sverige og Tyskland. - Lundbeck er imidlertid forsat af den overbevisning, at citalopram efter udløbet af stofpatentet er beskyttet mod generisk konkurrence - blandt andet i kraft af en lang række procespatenter. Lundbeck har i løbet af 2002 vundet en række retssager i Skandinavien, der ved hjælp af fogedforbud har tvunget de genetiske producenter til at trække sig fra markedet øjeblikkeligt. Lundbeck har i øjeblikket verserende retssager mod genetiske producenter i flere lande blandt andet i Danmark, England, Sverige og Tyskland, oplyses det i Lundbecks ni måneders rapport. Over 10 milliarder Omsætningen er i de tre første kvartaler af 2002 steget med 26 procent til over 7 milliarder, og med den samtidig opjusterings af forventningerne til hele året, er det nu givet, at Lundbeck vil passere de 10 millioner i omsætning. Som et udtryk for effektiviteten i virksomheden ventes den primære drift at vise en stigning på årsbasis på 25-30 procent. Men Lundbeck er også sårbar, fordi man stadig har de fleste af æggene samlet i den samme kurv. Næsten 85 procent kommer fra de antidepressive piller. Når Lundbeck anvender forskellige navne på det europæiske og amerikanske marked hænger det sammen med, at produktion, markedsføring og salg i USA er langt i hænderne på Forest Laboratories, der betaler blandt andet royalies til Lundbeck for at anvende det virksomme stof. Populært har Cipramil mv. gået under navnet lykkepiller, men det bryder Lundbecks koncernchef Erik Sprunk-Jansen sig bestemt ikke om: - Jeg hader ordet lykkepiller. Når man ved, hvor invaliderende en sygdom depression er, er det et krænkende ord. Det, der driver mange medarbejdere i Lundbeck, er at se, hvad vores medicin betyder for mennesker. Vi får mange breve fra forældre og ægtefæller, som takker for, hvad medicinen har betydet, siger han. Mod nye platforme Erik Sprunk-Jansen, 65 år, har siden 1987 været chef for det gamle hæderkronede medicinalfirma H. Lundbeck. På de forløbne 15 år er er der vendt op og ned på meget. Omsætningen er 20-doblet og antallet af medarbejdere er steget fra 500 til 4.874 heltidsansatte ved udgangen af tredje kvartal 2002. De mange indtjente millioner skal anvendes til at skaffe Lundbeck adgang til nye medicinale platforme. Der er sat turbo på forskning og udvikling i koncernen, hvilket i november blev yderligere understreget, da Lundbeck for 121 millioner US-dollars - omkring 1 milliard kroner - købte det amerikanske forskningsselskab Synaptic med 90 ansatte og en stærk patentportefølje, der ligesom hos Lundbeck primært ligger inden for centralnervesystemet . Selv har Lundbeck siden børsintroduktionen i 1999 styrket sin pipeline - altså udviklingen af nye medicinalprodukter - betydeligt. For tiden har selskabet syv lægemidler i klinisk udvikling samt to under registrering mod tre lægemidler under klinisk udvikling for fire år siden. Allerede nu har Erik Sprunk-Jansen bebudet, at han vil trække sig som koncernchef om to år. Også i bestyrelsen skal der ske udskiftninger, da såvel Lundbecks formand, direktør Arne Villy Jensen som Lundbeckfondens formand, direktør Sven Dyrløv Madsen er ved at falde for aldersgrænsen. Mens ligesom Sprunk-Jansen venter, at den kommende koncernchef rekrutteres internt i Lundbeck, er Danfoss-direktør Ole Steen Andersen allerede kørt i stilling i bestyrelsen som næstformand.