EMNER

Lydbølger får modstand i tunnel

Vejdirektoratet nødt til at finde en anden metode til at kortlægge revner

I øjeblikket bliver de værste skader på tunnelloftet udbedret. Arkivfoto: Thomas Hansen

I øjeblikket bliver de værste skader på tunnelloftet udbedret. Arkivfoto: Thomas Hansen

AALBORG:Lydbølger kan alligevel ikke bruges til at undersøge Limfjordstunnelens tilstand. Som tidligere omtalt i NORDJYSKE Medier er tunnelen igen begyndt at slå revner, og Vejdirektoratet håbede med en metode med lydbølgeudstyr at skaffe sig et knivskarpt billede af betonens tilstand. Dykker på bunden Men efter en test i sidste uge er resultatet ikke tilfredsstillende. Lydbølge-metoden er kun brugbar på det inderste lag beton - cirka 30 centimeter - fordi armeringen forhindrer lydbølgerne i at trænge ud i det ydre lag af den 90 centimeter tykke skal. - Dermed kan vi ikke få de oplysninger ud af udstyret, som vi gerne vil have frem, og så er vi nødt til at se os om efter andre metoder, siger senioringeniør og projektleder Jens Vejlby Thomsen, Vejdirektoratet. Rådgivningsfirmaet Rambøll A/S er nu gået i tænkeboks for at kortlægge revnedannelsernes betydning på en anden måde. En dykker har også været nede på bunden af Limfjorden for at undersøge overfladen af tunnelkassen, men der er ingen ydre tegn på skader. For eksempel fra et skibsanker der har slæbt hen over konstruktionen. Rusten æder jernet I den kommende tid skal der også laves geotekniske undersøgelser. Tunnelen hviler delvis på en sandpude, der tilsyneladende har flyttet sig, og det antages at være årsag til revnedannelserne. Revnerne udgør ikke for nærværende nogen risiko for Limfjordstunnelens holdbarhed, men det bevirker, at der trænger saltholdigt vand ind i betonen, og de steder, hvor der også er ilt i de små revner, kan jernarmeringen ruste. Når armeringen ruster er der risiko for, at der falder løse stykker beton ned fra loftet på trafikken i tunnelen. For at forhindre det, er der i de seneste uger om natten arbejdet på at udbedre skader i tunnelloftet. Den anden udfordring er, at rusten i armeringen kan blive en meget bekostelig affære, hvor tunnelen skal igennem den helt store udbedring af skader.