Lykke kan ikke købes i Bilka

Hvis du var reklamespindoctor og stod mellem at fortælle din potentielle kundekreds, at den lilla tandpasta, du prøvede at tjene penge, på, var lavet af udsultede, underbetalte kinesiske børnearbejdere på en fyrværkerifabrik i Beijing, eller af sunde, raske, højtuddannede, og storsmilende tandlæger i Tandland , hvilket ville du da vælge at fortælle?

Lemvig 1. september 2004 22:14

Det er jo forståeligt nok, at de ikke ligefrem går så langt som at fortælle sandheden, nemlig at deres produkter gennemgående går mod Genève-konventionen og er Made-In-China, for hvem gider købe dem? Øh – hvor er det lige, fornuften blev kvalt og kapitalismen gik galt? Sandheden er, at reklamer lyver og manipulerer, de skaber kunstige behov og får os til at tro, at det de har, er det vi har brug for. Især 80'er- og 90'er generationerne er blevet gjort til omvandrende reklameprodukter, med vores Nokia-mobilos, Denim-jeans, Beckham-hair, Nike-footware, vores skateboards, baggy pants og gangstermasker, for det har de jo over there, Coca Cola-Mc-coolness-I-don't-care og jeg skal komme efter jer… Hvem stiller længere træskoene i bare tre miniutter og tager en tænker over, at IBM støttede Hitler og Holocaust (www.ibmandtheholocaust.com), A.P. Møller tjener kassen på Irak-krigen, oliekriser, og menneskerettighedskrænkende lande, og fra Foghs hånd er det bare high-five; Coca-Cola har gennem paramilitære enheder truet, kidnappet og i flere tilfælde myrdet sine Colombianske arbejdere for at stoppe fagbevægelsesrørelser (www.cokewatch.org), Nike pisker sine vindersko sammen i sømmene hos Indonesiens samfundstabere for Niks; McDonald's er ligeså sundt som Nibe rensningsanlæg på en rigtig lortedag, og kulisserne lugter langt væk af gylle (mcspotlight.com), og at Nestlé hvert år indirekte dræber 1.5 millioner spædbørn (www.wearsthebaby.com/articles/nestle.html? Var der nogen, der sagde profit før etik? (For oversigt og alsidig info søg google: Allegedly Unethical Firms og AP Møller korruption). Jeg prøver ikke at piske en antikapitalistisk revolution i gang; snarere en prokapitalistisk evolution. Kommunisme efterlader samfundet tomt og partiets lommer fulde, og tuskhandel holder ikke helt længere, så der er vel kun et alternativ tilbage. Nu hvor vi har fået gang i fagbevægelserne og velfærdstaten, er det på tide at kigge nærmere på selve krigsskuepladsen for hele det kapita-listige foretagende: producer og konsumermarkedet. F.eks: Hvad er sandt, og hvad er løgn, og burde korporationer straffes for de grove løgne? Er det fair, at mennesker i den tredje verden, børn, arbejder "for os" under slavevilkår? (Globaliseret slavearbejde er et af den blodrøde venstrefløjs største rekrutteringsgrundlag, så der er også rigeligt for højrefløjen at hente her.) I Europa har vi gudblevlov fødevarekontrol, men hvad så med de firmaer - inkl. Cheminova – der skader naturen og vores helbred med deres fabrikker og produkter, og hvad burde konsekvensen være? Kriminaliteten i ghettoerne i England er steget drastisk de sidste mange år fordi det nye sociale rangsystem er opbygget omkring varemærker og tøj der koster en formue. Er det det vi vil have? Survival of the Hippest? Som de fantastiske fem reklamemænd fra TV3's sponsor-rem ville have sagt: "Der er zket en ulykke!", og det nytter simpelthen ikke noget at dække råddenskaben til med make-up, emballage, rødvin og retssager. Den gentagede løgn bliver den dyrkede løgn, og den fidus fungerer lige meget, om du hedder George W. Bush eller Ronald McDonald. Det er på tide at nive os selv i armen, vride os ud af sofavarmen, og tage stilling til verden udenfor vindueskarmen. Du tror vel ikke, at Enron og Brixtofte er de eneste, der har ført kreativ bogføring på borgernes bekostning? Lykke kan ikke købes i Bilka; den skal støbes indefra. Jakob Schou Kupferberg er 17 år og går på International Baccalaureate på Hasseris Gymnasium. I morgen skriver Jonny Hefty, Aalborg, rapper m.m.m., kendt for bl.a. "Rockstarz".

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...