Turisme

Lykkepose til knap 40.000 kr.

Kunderne aner ikke, hvad de har købt - de vil overraskes

Forestil dig en rejse til 36.680 kr., som du ikke ved, hvor går hen. Det eneste, du på forhånd får at vide, er, hvor lang tid rejsen varer, hvad rejselederen hedder, og hvad du skal vaccineres imod. Alt andet er hemmeligt. Kan den slags mon sælges. Ja, lyder det rungende svar fra rejsebureauet Hannibal & Marco Polo. Rejsen blev præsenteret ved en reception, hvor bureauet fejrede, at rejseleder Elisabet Hedenstiernas fejrede sit 20-års-jubilæum. Og på blot to timer var samtlige 18 pladser solgt. Og i dag er ventelisten på 11 personer - en af dem er en kvinde, på hvis dåbsattest det fremgår, at fødselsåret er 1919. Men ellers er det mest mennesker i 50+-alderen, der har slået til. Folk, der har tiden og ikke mindst pengene. Beruset af succesen er bureauet allerede ved at planlægge en ny hemmelig rejse. Der bliver ikke tale om at kopiere den tur, vi allerede har lavet. Den næste rejse får et helt andet indhold. Mere vil jeg ikke sige, fortæller direktør René Andersen. - Jeg har hele tiden været overbevist om, at Den Hemmelige Rejse var en god idé. Men det kommer nu alligevel lidt bag på mig, at det gik så stærkt. Den første rejse var jo udsolgt, før den overhovedet blev offentliggjort, siger René Andersen. Ideen til Den Hemmelige Rejse blev født i april på en lurvet restaurant i byen Sanya, der ligger på sydspidsen af den kinesiske tropeø Hainan. Her var René Andersen på forretningsrejse med bureauets PR-chef, Henrik Særmark-Thomsen, der underholdt med en anekdote fra en cykeltur i Usbekistan. ”Hvad var egentlig det bedste ved den cykeltur?”, spurgte René Andersen. Svaret kom prompte: ”At stige på cyklen om morgenen uden at vide, hvilket eventyr dagen ville bringe. Jeg vidste, at der ville ske et eller andet. Jeg vidste bare ikke hvad. Og det gav mig den her kildende fornemmelse i maven. For jeg var spændt, forventningsfuld og en lille smule nervøs på én gang”, fortalte Henrik Særmark-Thomsen. Halvvejs gennem måltidet tilføjede PR-chefen: ”Måske skulle vi lave sådan en tur. En rejse, hvor folk ikke ved, hvad der kommer til at ske. En rejse, hvor hver dag er et nyt eventyr. En hemmelig rejse.” Tanken med Den Hemmelige Rejse er at give folk eventyret tilbage. Den Hemmelige Rejse er en slags genopfindelse af opdagelsesrejsen. I dag får kunderne udførlige programmer, som i mindste detalje beskriver rejsen dag for dag. Og på internettet kan de finde beskrivelser og se billeder af selv den mindste flække i Kina. Men sådan bliver det ikke på Den Hemmelige Rejse. Først når de ankommer til lufthavnen, kan de se, hvor første stop er henne. Men mere vil de ikke kunne se. Og først når de står op om morgenen, vil de få at vide, hvor turen nu går hen. Så de kan ligge hele natten og glæde sig til, hvad den nye dag vil bringe. Henrik Særmark-Thomsen stammer selv fra Nordjylland - fra Storvorde. Og det er da også det eneste nordjyske fingeraftryk, der bliver på den første tur. Alle billetter er solgt til danskere fra den østlige del af Danmark. En lykkepose til knap 40.000 kr. er måske også lidt i overkanten af, hvad man kan få nordjyder til at bide på.