Lynch laver Micra-film

Som om den kommende Nissan Micra ikke er underlig nok i forvejen. For yderligere at forvirre begreberne og vække opsigt har drille-Nissan hyret den sære Twin Peaks-instruktør David Lynch til at lave en eller flere reklamefilm om den lille, rummelige bil med hightech-udstyr i klassisk indpakning. Lynch er i fuld gang. Og den får ikke for lidt med smukke, langhårede kvinder med en uudgrundelig, afvisende længsel i øjnene. Stemningen i reklamen skulle blive lige så farvetung, som når Lynch har rullet sig ud på biograflærredet i for eksempel filmene Blue Velvet og Vilde Hjerter. Om han også får listet nogle dværge og kæmper ind, som han plejer, vides ikke. Men specielt en scene hvor en faldskærm reflekterer lyset fra en helikopter ned på en Micra, der sprutter af fyrværkeri i hjulene, skulle være yderst spektakulær. Et gennemgående element er nogle smægtende kvindelæber, der hænger oppe i himmelen og siger sære ord som "aggrendly" og "thractical". Det er nøglegloser i et særligt, modsætningsfyldt sprog, som er har udtænkt til reklamen. "Aggrendly" er sammensat af aggressive og friendly (aggressiv og venlig). Mens "thractical" kombinerer thrilling og practical (spændende og praktisk). Andre begreber, der skal beskrive Micras egenart er: Spafe - spontaneous og safe (spontan og sikker) Simpology - (simpel og teknologi) Smig - small og big (lille og stor) Compacious - compact og spacious (kompakt og rummelig). Lynchs reklamefilm indgår i en stor, europæisk Micra-kampagne, som ruller i tv og biografer, på internet, i radio og på plakater fra midt i januar. Men i danske medier får vi ikke filmen at se. Den danske importør har valgt at lave sin egen kampagne, der spiller på humor, når Micra får premiere herhjemme 1. marts.