EMNER

Lyntog i kanten af Danmark

Ordet udkantsområde ligger næsten lige i tasterne, når det endnu engang kan konstateres, at serviceforbedringer - denne gang på den kollektive trafiks område - har lange udsigter i Nordjylland.

Vi skal nok undlade at skrive ordet mere end denne ene gang, men DSBs beslutning om forløbigt at skære Nordjylland fra, når antallet af afgange med lyntog mellem Københavnhavn og Aalborg - i teorien - øges med fire fra årsskiftet, får det til at krible i fingrene. For Nordjylland får ikke fire ekstra afgange med lyntog fra årsskiftet. DSB har nemlig forregnet sig og kan kun levere de fire ekstra lyntogsafgange på strækningen mellem København og Århus. Nord for Århus må togpassagererne nøjes med MR-togsæt. Svarende til de togsæt, der i dag kører på nærbanen mellem Skørping og Lindholm. Og de kan, deres øvrige dyder ufortalt, næppe karakteriseres som lyntog eller serviceforbedringer. Baggrunden for denne nødløsning, der altså "kun" berører togpassagerer med hang til lyntog nord for Århus, skal findes i Italien. For her trækker det ud med leveringen af DSBs nye indkøbte IC4-tog, der efter planen skulle være sat i drift fra årsskiftet. Og som tilsyneladende var forudsætningen for flere lyntog "helt" til Aalborg. Men det har lange udsigter med de italienske tog. Endnu har de nye tog ikke kørt så meget som en meter og ingen ved, hvornår den italienske togfabrik kan levere de nye tog. Derfor kan ingen heller sige noget om, hvor lang en periode Nordjylland må undvære de fire nye lyntogsafgange. Hos DSB er man dog optimistiske og forudser, at ventetiden på de nye tog bliver kortvarig. Uden at definere hvad kortvarigt er. Lad os nu vente at se og samtidigt - for en sikkerheds skyld - krydse fingre for, at DSB ikke i perioden indtil de nye togsæt leveres laver en undersøgelse af belægningen på "lyntogsafgangene" til og fra Nordjylland. Risikoen for, at en sådan undersøgelse vil vise, at interessen for lyntogene er ganske lille, vil være stor. Og det kunne så få DSB til at konkludere, at "der ikke er behov for yderligere afgange med lyntog mellem Århus og Aalborg."Det ligger jo alligevel i kanten af Danmark. Som København i øvrigt også gør.