Lys virker mod vinterdepression

Det er ved at være sidste udkald for de mennesker, der ønsker at forebygge årets vinterdepression. Det fortæller speciallæge i psykiatri Mogens Brødsgaard fra Århus, der er en af de danske læger, der kender mest til vinterdepression, og hvordan man kan behandle sygdommen. - Mange tror, at de kan vente en måned endnu, for vinteren er her jo slet ikke. Men skal man forebygge er det allersenest omkring efterårsferien, man skal begynde, siger han. - Og man skal i hvert fald i gang inden jul. Jeg hører mange sige, at de ønsker sig et lysapparat i julegave, men hvis man venter så længe, kan man lige så godt lade være. Kommer du på den anden side af jul, virker det ikke længere. Så kan man i stedet tage en tur til Thailand eller Kanarieøerne. En uge eller 14 dage med solskin er også en velegnet kur mod vinterdepression. - Der er også mange, der fortæller, at de kan mærke det hjælper at tage på skiferie. Der får man jo også meget lys, siger han. Ifølge Mogens Brødsgaard er vinterdepression i bund og grund en søvnforstyrrelse. Der sidder en lille kirtel i hjernen, epifysen, der pro- ducerer hormonet melatonin, der har stor indflydelse på søvnen. Når det begynder at blive mørkt udenfor, begynder epifysen af producere melatonin, og man bliver træt og søvnig. Almindeligt, udendørs lys hæmmer produktionen af hormonet, hvorimod almindeligt indendørs lys ikke virker på samme måde. Folk, der lider af vinterdepression, har en ekstra stor produktion af melatonin, og det betyder, at de falder hurtigere i søvn om aftenen i vinterhalvåret, og de kan sove meget længere om morgenen. På den måde bliver søvnrytmen forskudt i forhold til den almindelige døgnrytme, og når søvnrytmen forskyder sig igennem længere tid bliver man deprimeret. Symptomerne begynder som oftest i oktober eller november, hvor der forud er gået en måneds tid med øget søvn, og de fortsætter frem til marts-april, hvor de forsvinder igen. Behandlingen er enkel og forholdsvis billig. Det kræver, at man køber et lysapparat af god kvalitet. Ifølge Mogens Brødsgaard skal man være klar til at bruge mellem 3700 og 5000 kr. på et apparat. - Der findes apparater til ca. 1200-2000 kr., men de er ikke så effektive, siger han. Det vigtigste er, at farvetemperaturen skal være på ca. 5.500 kelvingrader - det svarer til almindeligt dagslys. Dernæst skal lyset have en styrke, så det kan give 10.000 lux på 30-40 cm afstand. Herefter gælder det om at få patienten tilbage i det søvnmønster, han eller hun har om sommeren. Det bedste er at tage en portion lys, lige så snart man er vågnet. - Ikke noget med at gå i bad først - eller lave andre ting, siger Mogens Brødsgaard. Han foreslår, at man deler behandlingen op i tre perioder. Den første periode, som er på to-tre uger, tager man en halv time hver morgen ved 10.000 lux (30 cm afstand) - eller en time ved 5.000 lux (50 cm afstand). Anden periode, som er på en uge eller to, tager man en halv time hver anden morgen, f.eks. weekenden samt tirsdag og torsdag - igen 10.000 lux en halv time eller 5.000 lux i en time. Sidste periode- som varer frem til foråret - tager man en time til halvanden to gange om ugen - gerne samlet i weekenden. - Det er vigtigt at få standset produktionen af melatonin, og det gør man med lys. Mogens Brødsgaard anbefaler sine patienter, at de prøver at gøre lysterapien om morgenen til en hyggelig stund. - Det gælder om at gøre det behageligt for sig selv. Man skal sidde tæt ved lampen, som skal lyse på en i 45 graders vinkel. F.eks. kan man læse en roman, eller man kan se morgen-tv eller få styr på det, man skal købe ind i løbet af dagen. Vinterdepression rammer flest kvinder, og jeg hører om mange, der synes, det er rart med den halve time, de har for sig selv, inden resten af familien dukker op, fortæller han. Mogens Brødsgaard kom ind i arbejdet med lysterapi ved en tilfældighed. Da han købte sin klinik i 1996 fulgte der seks lysapparater med, fordi hans forgænger gik vældig op i behandlingen. - Så fik jeg et lynkursus i, hvordan det fungerede, forklarer han. Sidenhen har han været på kurser i udlandet for at sætte sig yderligere ind i teknikken.