Lysets land - også i mørke

Turisterhvervet er klar med et hav af ideer til at lokke flere folk til Toppen af Danmark i de mørke måneder af året

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Helle Lyngbak fra Toppen af Danmark kan nu sende over 50 ideer videre til bestyrelsen. Planen ser på 2009-2011. Men målet er 2015, hvor der gerne skulle være sket en 30 procent øgning i beskæftigelsen indenfor turismen. Arkivfoto: Kim Dahl Ha Kim Dahl Hansen

Hvad skal man egentlig foretage sig som gæst i Vendsyssel om vinteren, hvor det bliver tidligt mørkt? Se på stjerner, besøge et af egnens fyrtårne, gå en tur og hør om de oplyste bygningers historie. For det handler om at bruge det stærke brand, som Lysets land har omkring i verden og som normalt signalerer lyse sommernætter, højt til himmelen og sol. - Vi skal bruge brandet på en ny måde og hele tiden tænke på, at målet er at få flere mennesker herop udenfor højsæsonen. Det fortæller Helle Lyng bak, der er ansat i projektet Naturen+ under Toppen af Danmark. Naturen+ støttes i det kommende tre år med i alt seks millioner fra Hjørring, Frederikshavn og Læsø Kommune. Ideer til 16 millioner Der er dog allerede ideer og planer for 15-16 millioner for hvordan man på alle mulige måder kan øge kvaliteten i de eksisterende udbud og udvikle nye. Derfor vil der blive sendt ansøgninger af sted til blandt andet Vækstforum og Arbejdsmarkedets feriefond, når bestyrelsen i Toppen af Danmark har godkendt handlingsplanen for Naturen+ i starten af februar. Projektet Naturen+ handler kort fortalt om at sætte fokus på vores fantastiske natur, som er den væsentligste grund til at folk kommer til Toppen af Danmark og så kombinere naturoplevelsen med noget mere for eksempel gode spisestuer, aktiviteter i naturen o.s.v. Det kunne konkret også være naturlig lys + kunstigt lys altså stjerner og oplyste bygninger. Branchen netværker Til at komme med en masse konkrete ideer har engagerede mennesker fra turisterhvervet arbejdet sammen med folk fra turistbureauer og kommunerne siden en stor kickoffkonference i marts 2007. I alt har over 30 mennesker været engageret og holdt møder i fire forskellige netværk. Møderne har resulteret i 53 konkrete handlingsforslag, som er kommet med i den nye såkaldte implementeringsplan. - Vi var meget spændte på de inputs vi fik fra netværkerne passede ind i vores overordnede strategi om at brande Lysets land. Det var en del af de kommisorie, som hver gruppe har arbejdet med.Grupperne har tænkt meget på hvad der giver merværdi når man færdes i naturen udenfor højsæsonen. - De har blandt andet foreslået at man udarbejdede særlige stiforløb med fokus på stilhed, udsigter eller hen til en eksklusiv picnicplads for to. For første gang En anden idé er at tilbyde gæsterne at prøve ting for første gang altså henvende sig til nybegynderen i os alle. - Det kunne være vinterbadning eller orienteringsløb afhængig af hvilke foreninger, vi kunne få til at deltage, siger Helle Lyngbak. Hvor mange af ideerne, der ser dagens lys, ved projektleder Helle Lyngbak naturligvis ikke endnu. Det afhænger både af om man får penge til projekterne og om folk i erhvervet og i diverse foreninger bakker op om Naturen+ initiativerne. - Går det som vi planlægger så vil Naturen+ involvere 200 forskellige virksomheder.