Biler

Lystyacht på landjorden

Den 12-cylindrede Bentley Continental GTC repræsenterer det ypperste, du kan opleve med kalechen nede

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Continental-se­ri­en er Bent­leys sports­li­ge og ung­dom­me­li­ge mo­del­se­rie, hvor det ty­pisk er eje­ren selv, og ikke en chauf­før, der kø­rer. Hele ve­jen rundt er de klas­sis­ke Bent­ley-li­ni­er ført næn­somt ind i det 21. år­hun­dre­de.

En måge skriger hæst i det fjerne. Ude over vandet spejler den høje og klare sene septembersol sig i Øresund. Og forude ligger den københavnske Strandvej - helt derude for enden af den enorme kølerhjelm med det karakteristiske bevingede Bentley-logo i front. Vi har for længst slået stofkalechen ned på den blåmetallic Bentley Continental GTC og nyder udsigten til et stilfuldt cockpit, hvor ahorntræ, cremefarvet fuldfed læder og nænsomt poleret ædelmetal går op i højere enhed og opsummerer det bedste af ¿british craftmansship¿ ført nænsomt ind i det 21. århundrede. På søen drejer en lystyacht af for vinden, mens en supertanker runder horisonten. Vi burde hilse med et diskret nik. Den håndlavede kabine er nemlig lige så gennemført som førstnævnte, og lige så kraftfuld som den sidste. I baggrunden buldrer W12-motoren kraftfuldt, men kultiveret som en engelsk gentleman. Under huden gemmer sig 560 heste og et enormt drejningsmoment på 650 newtonmeter. Det er nok til at sende den 2,5 tons tunge brite fra 0-100 km/t på 5,1 sekund, mens topfarten er hele 312 km/t. Det er tal, som virker abstrakte på en solskinsdag, hvor vi bare cruiser. Men alene bevidstheden om at kunne lægge fra land med samme beslutsomme power som den britiske flåde med kurs mod Falklandsøerne, tæller i denne bilernes superliga. Bentley har i generationer været den sportslige fætter til Rolls-Royce. Mens BMW i dag ejer Rolls-Royce, er Bentley under VW-koncernens vinger. Derfor er der masser af tysk teknik under de klassiske linjer, hvor motoren er hentet fra VW¿s topmodel Phaeton. Rent teknisk er to V6-motorer bygget sammen og udstyret med to turboer, mens det permanente firhjulstræk og luftaffjedringen sørger for, at den tunge atlet holder kursen. Den ekstreme kvalitet mærkes allerede i det øjeblik, du griber i det solide dørgreb og lukker døren. Som et herresæde Mens teknikerne hos VW og Audi har arbejdet med ¿lyddesign¿ og skabt en ¿pengeskabssound¿ i deres modeller, taler vi her om den solide lyd af borgport - et engelsk herresæde, naturligvis. Indendørs griber de solide sæder fat. Den behagelige duft af læder er lige så intens som i en ægte Chesterfield sofa. Og hvis du er forvænt med massage, er den også lige ved hånden. Bare tryk på en diskret knap, så starter det integrerede sæde-rygmassage. Den del er dog - som en af de meget få ting - ekstraudstyr til beskedne 10.000 kroner i bilen, der som grundpris koster 4,3 million kroner. Bag rattet er der udsigt til instrumentbordet med de klassiske runde metaldyser til luftkanalerne, mens uret er et eksklusivt Breitling. Selvfølgelig! Vi ruller igen. Servostyringen går så glidende, at de solide 19 massive aluhjul næsten kan drejes med en lillefinger. På vejen løfter luftaffjedringen bilen som et flyvende tæppe - tilpas hård til, at vi ikke føler den fem meter lang bil som en skude, og tilpas blød til, at det hele tiden er komfortabelt. Også når vi accelererer. Her kræves kun et let tryk på speederen. Og uden at lyde spor anstrengt sender den enorme motor os komfortabelt på kanten af fartgrænserne hurtigt og med fjerlette gearskift. Men der er mere at hente. Et diskret vip med gearvælgeren til sportsprogrammet får bilen til at ændre karakter. For hvert speedertryk brøler de 12 cylindre som en arrig bjørn, der er blevet forstyrret i sin vintersøvn, og accelerationen får selv den stiveste ¿upper lip¿ til at flække i et begejstret smil. Personlig styling Et smil fra forbipasserende, vi for øvrigt mødte mange gange rundt på vores vej i København og omegn. Bentley Continental GTC har nemlig med sine klassiske, men alligevel moderne linjer en udstråling af både stille styrke og potent power, som intet andet. Og det er svært at finde en mere fuldendt cabriolet. Det skulle da lige være på forbruget, som hedder 5,1 kilometer per liter i gennemsnit. På vores testtur lå det på omkring tørstige 3,3 kilometer per liter. Og det kan der faktisk gøres noget ved. På årets biludstilling i Frankfurt, hvor det grønne tema dominerede, viste for eksempel Mercedes, at selv store biler kan køre langt på literen. Continental GTC er den tredje model i rækken, som også omfatter en coupé og en sedan. De er det ungdommelige pift i en vifte, der også tæller mere klassiske modeller som Arnage, Azure og Brooklands. Importøren Michael Lassen Automobiler sælger omkring 30 Bentley årligt. Heraf er en tredjedel Continental GTC-modellen. Af de 30 bliver en håndfuld indregistreret på fuld dansk afgift. Alle bliver dog skræddersyet personligt til ejeren på fabrikken i Crewe. Vores testbil var i den frække blå ¿Neptune¿ - for de der tør. I den boldgade er der også feinschmecker-tilbehør som et aluminiums-racertankdæksel til 5000 kroner. De, der ønsker mere diskretion, kan stadig få en klassisk metalgrøn Bentley nuance som ¿Midnight Emerald¿, der svarer til den hæderkronede ¿British Racing Green¿. Men glem alt om at gemme dig i mængden. Det ville næsten også være synd.