Målet er en milliard tv-seere

For ti år siden kom The God Channel til Hjørring. Kanalen vil give seerne mulighed for at opleve evangeliet

Simon Jacobsen er skandinavisk chef for The God Channel. I fredags blev der filmet til kanalens sendeflade.  Foto: Bent Bach

Simon Jacobsen er skandinavisk chef for The God Channel. I fredags blev der filmet til kanalens sendeflade. Foto: Bent Bach

HJØRRING:Den kristne tv-kanal, The God Channel, har en mission: At nå ud til en milliard seere. Og de er allerede godt på vej, mener Simon Jacobsen. Han er skandinavisk chef for The God Channel, som i Norden har regionskontor i Hjørring. I dag når kanalen ud til over 200 lande på verdensplan og mange millioner hjem kan zappe ind på kanalen. Et par millioner husstande har muligheden bare i Norden. Fik et kald I 20 år var Simon Jacobsen chefassurandør i forsikringsselskabet Codan, før han for ti år siden skiftede bane og startede regionskontoret op i Hjørring. Han har, ligesom de andre ansatte på kontoret, selv en kristen baggrund. I 1995 bad han til Gud og spurgte, hvordan man kunne nå endnu flere mennesker i byen med evangeliet. - Da kom det til mig, at tv er et middel bruge i dag. Så jeg begyndte at arbejde med det, forklarer han. Han fandt hurtigt ud af, at det var sagen. Tre måneder efter at kanalen var lanceret i London, var den en realitet i Hjørring. Ud over Simon Jacobsen er der tre ansatte i Hjørring. Her bliver der også bedt for de mennesker, der ringer ind til kontoret og har brug for hjælp. Forklaringen er enkel: - Vi er ikke kaldt til at lave tv, men gennem tv at møde folks behov, mener Simin Jacobsen. Mulighed for at nå Jesus Kanalen skal nå ud til flest muligt seere, fordi de på den måde får mulighed for at opleve Jesus. - Alle, der tager imod det tilbud er sikret et evigt liv i himlen, mener Simon Jacobsen, der ikke tror, at man er garanteret et liv i himlen, hvis ikke man tror på Jesus. - Jeg plejer tit at sige: Book billetten. Den sidste rejse er utroligt vigtig at få billet til, siger han. En stor del af de programmer, der sendes på The God Channel, er baseret på undervisning og uddannelse. Folkene bag kanalen ser sig selv som et alternativ midt i den store mediejungle. De betragter The God Channel som en livsstilskanal med livsforvandlende programmer. Ønsket er at give folk en mening med livet - også gennem tv-programmer. Kommercielt finansieret The God Channel er hovedsageligt finansieret via donationer og sponsorater. Prædikanter kan købe sig tid på kanalen, og det er muligt at købe reklametid. Seerne opfordres også til at bidrage med beløb. - 2000 danske kroner vil bringe The God Channel ud i 1000 hjem, står der på engelsk bag på tv-guiden. Også flere nordjyske virksomheder er på listen over sponsorer, fortæller Simon Jacobsen. Hvilke ønsker han dog ikke at offentliggøre. TDC udbyder ikke Kanalen bliver udbudt på forskellige kabelnet i hele Danmark. Viasat er blandt de udbydere, der tilbyder kanalen, men TDC Kabel TV har valgt den fra. Den var på kabelnettet i en årrække i 1990'erne, men blev taget af igen, fortæller tv- og radiodirektør hos TDC kabel TV, Miriam Hvidt. Simon Jacobsen mener, at der er stor efterspørgsel efter kanalen og er ærgerlig over, at TDC ikke udbyder den. - Danskerne var begejstrede for det, men TDC's måde at servere produktet på gjorde, at ikke ret mange tog imod det, mener han. Han mener ikke, danskerne var ikke parate til både at betale for en digital boks og for at se kanalen. Han ser gerne, at den i stedet bliver udbudt gratis til danskerne. Men det er ikke muligt hos TDC, siger Miriam Hvidt. For det første er der store omkostninger ved at have kanaler liggende på netværket. For det andet har TDC slet ikke mærket den efterspørgsel, som Simon Jacobsen har oplevet. Der var under 200 abonnementer til kanalen, da den blev taget af for tre-fire år siden under den tidligere direktør. Heller ikke i TDC's kundeundersøgelser oplever de en efterspørgsel. Til både børn og voksne Simon Jacobsen holder sig dog i løbende kontakt med TDC og håber, de kan få et samarbejde i gang på et senere tidspunkt. Hvem og præcist hvor mange der sidder i den anden ende og zapper ind på kanalen, er der ikke lavet undersøgelser over hos The God Channel. Via e-mails og telefonopringninger på kontoret i Hjørring oplever de ansatte, at det er meget forskellige mennesker, med forskellige baggrunde, der ser The God Channel. Den henvender sig til både børn og voksne.