Turisme

Målrettet turisme vejen frem

Hvad skal vi leve af?

Svaret er: Umiddelbart ikke produktionsvirksomhed. Slet ikke efter at endnu en stor virksomhed - det meget omtalte Danish Crown-slagteri i Hjørring - er på vej til at lukke. Undervejs i en kort, men til tider overophedet valgkamp tog det ikke mange minutter for statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) at dreje diskussionen i en anden - men kendt - retning. Anledningen var et udbredt ønske - ikke mindst i kredsen på og omkring Aalborg Universitet - om at få flyttet et lægestudium hertil. Med alle de indlysende muligheder, der ligger i ikke bare at kunne holde på, men tiltrække færdiguddannede læger til, hvad nogle gerne opfatter som et udkantsområde. Desværre fik Anders Fogh Rasmussen det på et tidspunkt til at se ud, som om fremtiden ligger i et enten-eller. Altså enten lægestudium på Aalborg Universitet - eller mere turisme. Som om et både-og aldrig kan komme på tale. At i hvert fald en del af fremtiden i dén grad kan ligge i begge dele viser også det nyeste udspil fra Dansk Handel & Service, en ny rapport, "Ferie for alvor", der lægger op til, at der landet over kan skabes ikke færre end 15.000 nye job inden turisme, og at der kan komme 10 milliarder kroner ind i ekstra turistindtægter. Alt sammen i 2012. Det kræver imidlertid et anderledes - og frem for alt langt mere målrettet - turistarbejde, sporet ind efter, hvor der er mest at hente. For som en markedschef i Dansk Handel & Service giver udtryk for, er der ikke den store fidus i at tro, at Danmark - og derved Nordjylland - kan få sin andel af stadig flere rige kinesere af typen, som rask væk lægger 1600 kroner om dagen pr. person, hvis vi ikke sørger for at finde midler til at markedsføre os i Kina. I sidste ende handler det vel også om at markedsføre hele Danmark - og ikke bare, som dele af turisterhvervet nok har været for hurtige til, kun København og allernærmeste omegn, til nød H.C. Andersens Hus i Odense.