Detailhandel

Mad og inspiration via computeren

Nordjyske firmaer har stor succes med at sælge dagligvarer over internettet

NORDJYLLAND:Danske familier får i stigende grad andre til det grove. Flere og flere udliciterer indkøbene til morgenmad, middag og madpakker. I stedet for at spendere tid i supermarkedet, ordnes indkøbene foran computeren. Et par klik og kort efter står varerne klar på dørtrinnet. Det mærker to nordjyske virksomheder, som har stigende succes med at sælge dagligvarer over internettet. Skagenfood i Frederikshavn er på fire år vokset til en landsdækkende virksomhed med ni ansatte, tæt ved 6000 kunder og en omsætning i millionklassen, mens aalborgensiske Karina Klitgaard Andersen er godt i gang med at bygge sin virksomhed Ugensmenu.dk op. Begge firmaer tager imod bestillinger på nettet, pakker kasserne og kører både råvarer og opskrifter helt ud til kunderne. - Vi har travlt begge to, og vi har to små børn. Vi blev simpelthen trætte af at stå og kigge desperat ned i køledisken klokken 17.30, erkender Lisbeth Milo. Familien Milo i Sdr. Tranders ved Aalborg har det seneste år været kunder hos Karina Klitgaard Andersen. Der er ingen tvivl om, hvorfor de har valgt at få Karina Klitgaard til at gøre indkøb til aftensmaden. Fordelene ved at få måltiderne leveret som råvarer er mange. Ud over at undgå de stressede situationer ved køledisken i ulvetimen med trætte børn hængende om benene, kommer råvarerne afmålt. En stor fordel, mener Lisbeth Milo. - Da vi selv købte ind, købte vi ofte for meget, og det resulterer jo i spild, fortæller hun og konstaterer efterfølgende, at der heller ikke bliver foretaget så mange impulskøb som slik, dameblade og sodavand. Inspiration Ud over det rent praktiske håber Karina Klitgaard, at de opskrifter, hun sender sammen med råvarerne, virker som inspiration. - Mange låser sig fast i de samme fire retter, og så laver de dem på 10 forskellige måder. Opskrifterne kan inspirere til at prøve noget nyt, og der er jo ingen der tvinger folk til at følge opskriften, hvis de gerne selv vil eksperimentere, siger hun. Inspirationen er også en vigtig del af konceptet hos Skagenfood. - Opskrifterne spiller en afgørende rolle for vores succes, siger Betina Kühn, der sammen med sin mand Peter Bagge-Nielsen afleverede den første kasse friske fisk i august 2004. - Idéen er at give folk adgang til friske fisk. Der er efterhånden ikke så mange fiskehandlere tilbage, og efterspørgslen er stor. Men får folk for eksempel en kulmule med i kassen, er det kun de færreste, der har en chance for at vide, hvordan sådan en kan tilberedes. Derfor er opskrifterne vigtige, forklarer Betina Kühn, der har 70 procent af kunderne på Sjælland, hvor der efterhånden er rigtig langt til den nærmeste fiskehandler. Begge virksomheder har fundet sig en niche at arbejde ud fra, men perspektiver og ambitioner rækker langt videre. Skagenfood sælger nu også grøntsager, kød, ost, vin og andre specialiteter, mens Ugensmenu udvider sortimentet med allergipakker og børneklub. Hurtigt og sikkert vokser de sig større, og Betina Kühn ser optimistisk på fremtiden. - Danskerne er ikke helt klar til at handle deres dagligvarer på nettet, men det er på vej. Jeg tror, at internethandlen vil stige og gå mere i retning af almindelige dagligvarer i stedet for specialiteter, spår hun.