Samfundsvidenskab

Madpakker vil snart være et minde

- Vi er blevet for rige til at spise medbragt mad

NORDJYLLAND:En leverpostej med rødbede eller en rullepølsemad med løgringe. Den klassiske madpakke med rugbrødsmadder og pålæg har trange kår. Faktisk står det så sløjt til, at kulørte madkasser og madpapir i løbet af nogle år blot vil være et fjernt minde for hovedparten af danskere. - Vi er simpelthen blevet for rige til at spise de ofte kolde, fedtede madpakker, mener fremtidsforsker med speciale i fødevarer Birthe Linddal Hansen. Hun kalder tag-med-frokosterne et forældet koncept og mener, at madordninger på arbejdspladser og i skoler i stedet er vejen frem. - Ungerne gider jo ikke spise madpakker, når de kan se, at deres forældre ikke gør det, siger hun. Fremtidsforskeren, der er ansat ved den internationale konsulentvirksomhed Kairos Future Danmark, tvivler derfor også på, at kampagner kan puste liv i det pålægsbesatte rugbrød. - Vi er i alle sammenhænge blevet vant til, at madvarer skal være lækre og friske, og det er altså svært at opnå med en madpakke, siger hun og tilføjer, at kostprisen for en hjemmesmurt madpakke med masser af frugt og grønt, i mange tilfælde vil være den samme som for et kantinemåltid. - Som forældre bliver vi opfordret til at lave spændende og kreative madpakker, men i længden er det alligevel begrænset, hvor kreative madpakker, man kan lave. Vi vil jo også en masse andet med vores liv, siger hun. Birthe Linddal Hansen giver derfor ikke meget for kampagner som eksempelvis den kommende kampagne for at os til at spise flere fuldkornsprodukter - eller ”6 om dagen”-kampagnen, som skal få os til at spise mere frugt og grønt. - Kampagnerne har nogle idealer, der smitter af på de, der magter dem - de veluddannede og dem, der i forvejen er interesserede. Men der er jo også alle de andre, og problemet er, at der er virkelighed, der gør, at vi har svært ved at leve op til kravene, siger hun og henviser til almindelig travlhed, men også, at det kan være svært at få de sunde varer. - Når vi køber hvidt brød, skal det være friskt og lækkert, men det samme gælder ikke nødvendigvis for rugbrød, siger hun. Fremtidsforskeren mener derfor, at industrien har et stort ansvar - ikke alene for at levere friske varer, men også for at reklamere for dem. - Hvis de vil folkesundheden, som de siger, skal de køre reklamekampagner for rugbrød og så droppe reklamer for de andre brødtyper, eller bliver det det, folk køber, siger hun.