Mægler: Vi har handlet korrekt

Afviser kritik fra ungt par

Nørresundby 9. september 2002 08:00

AALBORG: - Min mand har opført sig helt efter reglerne og givet de oplysninger, han skulle. Han har indskærpet, at der ikke var nogen handel, før sælger havde skrevet under. Sådan lyder meldingen fra ejendomsmægler John Kappel fra DanBolig-firmaet Kappel & Co. Han sender bolden tilbage til det unge par, som han mener for tidlgit har forelsket sig i huset på Søvangen 2 i Nørresundby og troet, at handlen var hjemme. Uden at være opmærksom på, at aftalen skulle underskrives af sælger. - Min mand har fra starten oplyst dem om, at en aftale krævede sælgers underskrift, og han har i forløbet opfordret dem til at opsøge en advokat, der kunne sætte dem ind i reglerne ved en ejendomshandel. Men det råd har de ikke fulgt. I en handel er vi sælgers repræsentant - det står i loven - og vi skal forelægge en sælger alle de bud, som kommer på en ejendom. Det skal vi lige indtil, der er sat en underskrift på købsaftalen, siger John Kappel. Han beklager, at det unge par nu hænger på en regning for et hjemtaget lån, men det kan mæglerfirmaet ikke lastes. - De unge mennesker pressede på over for deres bank for at få lånet hjem, men jeg mener, at banken skulle have haft is i maven og ventet til købsaftalen var skrevet under, siger John Kappel. Han peger i den forbindelse også på, at banken allerede om mandagen fik besked på, at der ikke var indgået nogen handel. Alligevel fortsatte banken. Han afviser, at mægleren skulle have forsøgt at presse prisen op, da en ny køber meldte sig. - Min mand ringede til det unge par og gjorde dem opmærksom på, at der forelå et nyt bud, som var højere. Det er en helt reel oplysning, som lægger op til, at hvis begge parter fortsat havde været interesseret i ejendommen, kunne de have afgivet bud i en lukket kuvert. Så er det i sidste ende alene op til sælger at afgøre, hvem han vil sælge til. Og min mand har ingen økonomisk vinding ved at jobbe prisen højere op, understreger John Kappel. Mægleren, som har haft kontakt med det unge par, er ifølge John Kappel følelsesmæssigt meget berørt. - Ikke fordi han har gjort noget forkert, men det har påvirket ham meget, fordi han har rådgivet dem bedst muligt. Vores firma har handlet korrekt, og jeg er noget træt af det unge pars beskyldninger. Efter min opfattelse har de totalt overset de meldinger, som de fået undervejs, og tilsyneladende har de heller ikke fået nogen brugbar rådgivning fra forældrene, siger John Kappel. Han undrer sig også over, at parret ikke har henvendt sig til ham for at få en forklaring. Det blev opfordret til at mægleren, som de havde kontakt til. - Jeg tolker det sådan, at det unge par hellere vil lave deres egen historie og hellere vil i pressen, pointerer ejendomsmægleren, som imødeser en klagesag med sindsro.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...