Naturvidenskab

Mærkelig mangel på mærker

Nye biler har det. Køleskabe og vaskemaskiner har det, ja selv elektriske pærer er energimærkede. Når man køber de produkter, skal forhandleren oplyser, hvor meget energi de bruger.

FLYREJSER Men det mest forurenende og CO2-udledende produkt, der overhovedet er til at købe for enhver, det er ikke miljømærket. Snarere tværtimod: Produktet hjælpes på vej af fritagelse for energiafgifter. Det drejer sig om flyrejser. En vare der sælges i stadigt større antal og til stadigt lavere priser. Men samtidigt en vare, der via flyenes enorme udledning af CO2 højt oppe i atmosfæren, hvor skaden er ekstra stor, bærer sin betydelige del af ansvaret for den globale opvarmning. Det forunderlige er den manglende debat om flyrejser. Bilerne står konstant for skud, især de stadigt større og tungere firehjulstrækkere. Også kul- og oliedrevne kraftværker er i fokus for udledning af CO2 - men flyrejserne har de færreste øje for. Den manglende interesse er ekstra forunderlig i en tid, hvor flybilletter ofte sælges så billigt, at selskaberne må tjene deres penge på alle sideforretningerne. Som passager får man næsten betaling for at rejse med fly. Men rejsende på billige flybilletter betaler aldrig for den forurening, de bidrager til. Den omkostning må vi alle bære, også hvis vi tager cyklen på ferie. Kun de færreste drømmer om at forbyde flyvning, for i den moderne globaliserede verden kan vi ikke klare os uden muligheden for hurtigt at tilbagelægge lange afstande. Men derfor behøver det ikke være en naturlov, at vi alle sammen skal flyve mere og mere. Nogle gange var det måske ligeså let og langt mere skånsomt for naturen at tage toget eller bussen eller skibet i stedet for. Det handler ikke om at bremse væksten i samfundet, men måske er det på tide at omforme noget af væksten. Flyvning er som oftest grænseoverskridende, og danske indgreb, som for eksempel afgift på flybrændstof, vil blot virke konkurrenceforvridende. Derfor er emnet et internationalt anliggende, som passende kunne tages op af statslederne i EU, der så sent som i sidste drøftede, hvordan udledningen af CO2 kan begrænses. En beskeden start kunne være at kræve energimærkning af flyrejser. Det ville i hvert fald give nogle rejsende noget at tænke over.