EMNER

Maersk Line har hang til billige asiater

Sparer millioner på at skifte danske skibsofficerer ud

Rederiets containerskibe, her er det Elly Maersk, får flere og flere asiater på broen.

Rederiets containerskibe, her er det Elly Maersk, får flere og flere asiater på broen.

Få en halv million skattefrit og overlad dit job til asiater. Det har været et frivilligt tilbud til mange skibsofficerer i det A.P. Møller-Mærsk-ejede containerrederi Maersk Line. Rederiet sparer millioner af kroner på at skifte danskere ud med billige asiater på de lyseblå containerskibe. 149 danske skibsofficerer har takket ja til at kvitte jobbet frivilligt for at lade sig afløse af indere og filippinere. Målet var 170. Marine HR-chef hos A.P. Møller-Mærsk Henrik Sloth er tilfreds med resultatet. - Vi er ikke helt i mål på antallet, men vi har stort set nået målet på omkostningerne, og det er vi tilfredse med. Vi sparer et tocifret millionbeløb i dollar årligt i løn og omkostninger. Det er anselige summer, siger Henrik Sloth, der ikke vil konkretisere besparelsen nærmere. Undervejs måtte A.P. Møller-Mærsk udvide tilbuddet om fratrædelse til også at omfatte seniorofficerer - undtaget var dog maskinmestre og kaptajner. - Der var desværre en større andel af seniorofficererne, der tog imod tilbuddet, end vi havde håbet på, erkender Henrik Sloth. Udskiftningen af de danske skibsofficerer med indere og filippinere er i gang og forventes afsluttet hen over sommeren. Det er et led i den hestekur, som Maersk Line har været igennem, og som har vendt et dundrende underskud til overskud. A.P. Møller-Mærsk vil ikke ind på, hvor meget forskel der er i løn på en yngre dansk skibsofficer og en indisk. Men det vil direktør i Søfartens Ledere Fritz Ganzhorn. - På de yngre skibsofficerer skal der ganges med tre, men når det gælder kaptajner er der ingen forskel i lønnen, uanset om det er en dansk eller indisk kaptajn, siger Fritz Ganzhorn. Søfartens Ledere organiserer styrmænd, navigatører og kaptajner. Direktøren er tilfreds med forløbet omkring Maersk Lines farvel til danske skibsofficerer. - Maersk Line har taget afsked med superdygtige og kompetente skibsofficerer, som der er gode jobmuligheder for. En del af dem har fået job igen, nogle går til andre brancher, og udskiftningen har endnu ikke slået ud på ledigheden, siger Fritz Ganzhorn. Samtidig har mange af skibsofficererne fået en pæn sum penge i fratrædelsesgodtgørelse. Ifølge Ganzhorn har mange fået op imod en halv million kroner under den skattefrie DIS-ordning. - Det gør nok også, at nogle vælger at træde et skridt tilbage og tage den med ro for at se, hvad der sker, siger Fritz Ganzhorn. Efter denne runde er der ifølge Henrik Sloth ikke aktuelle planer om flere udskiftninger ved fratrædelsesgodtgørelser i Maersk Line. Heller ikke i tankskibsrederiet Maersk Tankers er der planer om at skifte danske søfolk ud./ritzau/