Maersk Line skærer 3000 stillinger

Kriseplan skal løse massive problemer i containerrederiet

d

d

KØBENHAVN:Mellem 2000 og 3000 stillinger forsvinder i A.P. Møller-Mærsks containerrederi Maersk Line. En historisk kriseplan skal rette op på det kriseramte containerrederi, der plages af dundrende underskud og svigtende kunder. Næsten halvdelen af lasterne til kunderne er forsinkede, og en femtedel af regningerne er forkerte. Det skal den nye strategi og organisationsplan ændre på. Blandt andet indføres en mere enkel organisation, og det er baggrunden for, at der skæres dybt i antallet af ansatte. Chef for containerforretningen, skibsreder Eivind Kolding siger, at ambitionen er at styrke rederiets ledende position i markedet og vende tilbage til langsigtet lønsomhed. - Denne strategi vil føre os mod disse mål. Maersk Line vil fremover være pålidelig, kundefokuseret og yderst konkurrencedygtig, siger Eivind Kolding i en pressemeddelelse. Maersk Line beskæftiger 25.000 ansatte på globalt plan. De regionale organisationer vil fremover består af mindre teams, og der lægges op til decentrale beslutninger. Dermed droppes den hidtidige topstyring i containerrederiet, der skal være mindre bureaukratisk. Strategien bygger på fire kerneelementer: Containerskibene skal fyldes op med lønsom last, Maersk Line skal tilbyde det mest pålidelige produkt, som kunderne efterspørger, servicen skal være hurtigere og effektiv og så skal omkostninger og kompleksitet reduceres. - Realiteterne er, at der er brug for en mere enkel organisation. Det betyder, at der vil være færre stillinger i Maersk Line, primært i de mellemste lag af organisationen, siger skibsreder Eivind Kolding. Forstærket fokus Maersk Line - der er A.P. Møller-Mærsks største forretningsområde - skal koncentrere sig om sin kerneforretning, som er containertransport. Derfor udskilles de landbaserede aktiviteter som transport af container med lastbil og tog, hvor varerne når frem til kundens dør. Også logistikaktiviteterne i Maersk Logistics og Damco skilles ud fra fra Maersk Line. For et forenkle organisationen skæres antallet af regioner ned fra 14 til 11. Ændringerne ventes at være udført med udgangen af april i år. Topchef hos A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard Andersen beklager nødvendigheden af at skære op mod 3000 stillinger væk. - Den nye organisation vil være enklere og mere effektiv og repræsenterer et vigtigt skridt på vejen til at forbedre lønsomheden i vores forretning. Vi beklager nødvendigheden af at måtte reducere antallet af stillinger, men det vil ske på ansvarlig vis i overensstemmelse med Gruppens værdier, siger Nils Smedegaard Andersen. Topchefen tilføjer, at planen har fokus på konkurrenceevne og kunderne behov. A.P. Møller-Mærsk oplyser, at den nye strategi er et resultat af seks måneders analyser af organisationen i Maersk Line, og det bygger ikke mindst på tilbagemeldinger fra virksomhedens kunder. /ritzau/