Mærsk ønsker Absalon bevaret i piratopgør

Bevar Absalon i kampen mod pirater. Løsesummer gør, at de får nye kræfter til flere kapringer

Bevæbnede pirater i den vigtige sejlkorridor Adenbugten er et stigende problem for handelsskibene. Piraterne scorer mange millioner på deres kriminelle handlinger og det sætter dem i stand til at opruste til nye kapringer. Det siger sikkerhedschef hos A.P. Møller-Mærsk, Finn Brodersen - der sender en appel til regeringen. - Det er hardcore business. Vi ved, at hver gang et skib frigives får de kræfter og penge til at organisere nye kapringer og angreb. Det er helt urimelige forhold for ganske almindelige mennesker, der passer deres arbejde om bord på handelsskibene. Derfor ser vi også meget gerne, at Danmark fortsat deltager i kampen mod piraterne med Absalon eller et andet krigsskib. Absalon har gjort et godt arbejde dernede, siger Finn Brodersen, der er sikkerhedschef i verdens største containerrederi Maersk Line. Natten til fredag frigav pirater - efter 68 dage - det danske-drevne Clipper-skib CEC Future efter at have modtaget et ukendt millionbeløb i løsesum. CEC Future er det fjerde dansk-drevne eller dansk-ejede skib, der har været kapret af sørøverne i 2008. A.P. Møller-Mærsk har dagligt skibe, der sejler gennem den vigtige vandvej, der forbinder øst og vest gennem Suez-kanalen og Adenbugten. Cirka 100 Mærsk-skibe passerer hver måned. Indenfor de seneste godt to måneder har pirater åbnet ild mod tre Mærsk-skibe i et forsøg på at kapre dem. To containerskibe og et tankskib har været under kraftig beskydning med raketstyrede granater og geværild, men undslap piraterne. Der er dog flere løbende forsøg på angreb af Mærsk-skibe, hvor piraterne ikke har åbnet ild. - Et par gange om måneden får vi meldinger fra vores skibe om, at der har været tilløb til kapringsforsøg. Men de daglige underretninger vi får også fra andre skibe viser tydeligt, at det er et eskalerende problem. Det er en daglig udfordring for os at sejle der, siger Finn Brodersen. A.P. Møller-Mærsk følger sikkerhedssituationen nøje i Adenbugten, skib og besætning er i allerhøjeste alarmberedskab, når de sejler igennem. Samtidig bliver tankskibe, der ikke kan få beskyttelse under sejladsen, sendt syd om Afrika. Piraters raketangreb mod et tankskib kan udløse en større katastrofe, hvis tankskibet bryder i brand. Da pirater i december åbnede ild mod containerskibet Maersk Regensburg i Det Indiske Ocean, udløste det to mindre brande på skibet, som dog hurtigt blev slukket. Rederiernes brancheorganisation Danmarks Rederiforening har tidligere henvendt sig til regeringen for at sikre Absalons fortsatte tilstedeværelse. Det førte til, at krigsskibets kamp mod piraterne blev forlænget til april. Men den politiske opposition på Christiansborg meldte tidligere på måneden ud, at Absalon skulle trækkes hjem. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at hvis Danmark trækker sig ud, er det vanskeligt at argumentere internationalt for en forstærket indsats mod piraterne. - Det lyder jo lidt hult, hvis vi ikke selv er med i kampen mod piraterne. Udviklingen har vist, at problemet er stigende, piraterne bliver mere aggressive i deres angreb og de skyder mere mod skibene end tidligere, siger Jan Fritz Hansen. /ritzau/