Maestro indtager Nordkraft

Norsk musik er basis for dansk teaterproduktion, der nu kommer til Nordjylland

Kaniner og sygelig leg. "Maestro" tolker norsk musik på en noget speciel måde. 
Foto: Morten Fauerby

Kaniner og sygelig leg. "Maestro" tolker norsk musik på en noget speciel måde. Foto: Morten Fauerby

Galleri - Tryk og se alle billederne.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En rockteaterbastard. Sådan beskrives forestillingen "Maestro", der har nordjysk premiere på Teater Nordkraft i aften. I Aarhus har publikum taget særdeles godt imod det alternative teaterstykke, der er baseret på musikken af det norske band Kaizers Orchestra. Musikken har en bærende rolle, men her er langt fra tale om en simpel teaterkoncert. De tre første album fra det norske kultband danner rammen om et intenst drama om kærlighed, magt og begær. Kampen mod Mr. Kaizer Handlingen i "Maestro" finder sted i bandets fantasifulde univers, der er grundelementet i stort set hele Kaizers Orchestras musik. Et kaotisk samfund domineret af krig og mafialignende tilstande, hvor de tre barndomsvenner Sonny, Vicente og Victoria må tage kampen op mod den mystiske Mr. Kaizer, mens deres venskab slår revner. Den danske forestilling er baseret på en norsk udgave, der havde titlen "Sonny". Helt ny tolkning Den norske version var Kaizers Orchestra selv med til at lave, men den danske udgave har bandet ikke været nær så involveret i. - Vi krydsede fingre inden premieren, for det er meget spændende at se, hvordan andre tolker det, man har lavet, fortæller Janove Ottesen, forsanger i Kaizers Orchestra. - Men heldigvis var det da en positiv oplevelse, fortæller forsangeren, der selv var taget til Danmark for at opleve premieren i Aarhus sidste måned. - Den er meget mindre realistisk og meget mere symbolsk og humoristisk, og det er så herligt befriende, fortæller forsangeren, der dog selv blev noget overrasket undervejs i forestillingen. - Det er fascinerende, at man kan tage den samme historie og de samme tekster som i "Sonny" og alligevel skabe så anderledes en oplevelse, forklarer han. På det yderste overdrev Hvor man i den norske udgave holdt sig meget til det musikalske oplæg og placerede stykket i en nogenlunde realistisk verden, har det danske produktionshold tolket musikken noget mere frit. For eksempel er den onde Gestapo-agtige skurk blevet en dekadent galning, der klæder sig ud og leger med sine fanger. - Vi har taget karaktererne ud på det yderste overdrev af det underlige for at fremhæve galskaben i Kaizers musik, fortæller stykkets instruktør, Heinrich Christensen. - Den realistiske tone passer ikke ind i Kaizers univers, som jeg ser det. De har selv en ironisk distance til deres tekster, og det leger vi med, fortæller instruktøren. Kræs for både øjne og ører På Teater Nordkraft håber man, at stykket kan blive en lige så stor succes i Nordjylland, som det har været på Teater Svalegangen i Aarhus, hvor der har været udsolgt til de fleste forestillinger. - Vi ved godt, at Aalborg ikke er Aarhus, men det her er en meget sanselig forestilling med kræs for både øjne og ører, og vi håber, at den kan skabe noget fest i Aalborg, fortæller Anna Marie Falk, PR-ansvarlig på Teater Nordkraft. Forestillingen vises 15 gange fra 11. april og frem til 28. april, hvorefter stykket rykker til Herning.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.