Biler

Magentis - værd at vente på

Kias firma- og familiebil har i nyeste udgave været længe undervejs til Danmark, men nu er priserne forhandlet på plads - og ser fornuftige ud

En lidt kon­ser­va­tiv skab­ning, der by­der på mas­ser af bil til pri­sen på 235.000 kro­ner. Kia Magentis er på vej til det dan­ske mar­ked.

En lidt kon­ser­va­tiv skab­ning, der by­der på mas­ser af bil til pri­sen på 235.000 kro­ner. Kia Magentis er på vej til det dan­ske mar­ked.

Halvandet år. Så længe er det siden, avisen var i Spanien for at køre i den nye Kia Magentis. Og så lang tid skulle der gå, før importøren formåede at få forhandlet priserne på plads, så danskerne også kan køre i Kias firmabil. Til gengæld ser priserne ud til at være rigtigt fornuftige. Billigste model er en 2,0 benzin, som kommer til at koste 234.999 kroner, og det er vel at mærke inklusiv aircondition, ESP og seks airbags, mens 2,0 diesel fås fra 259.999 kroner. Det betyder, at Magentis koster omtrent det samme som Hyundai Sonata, som den deler en del teknik med. Strammere undervogn Under den lange vej til Danmark har koreanerne også strammet undervognen op. De bløde fjedre var det store kritikpunkt, da avisen prøvekørte bilen i 2005. I forhold til den gamle Magentis, der kom på markedet i 2003, er der tale om en helt ny bil. Den er blevet længere, højere og bredere end forgængeren, hvilket blandt andet kommer bagsædepassagerne til gode. Man sidder ganske enkelt fyrsteligt på bagsædet, og er man kun to, kan man slå et midterarmlæn ned. Desværre er det ikke muligt at holde det åbent ud til det 420 liter store bagagerum, hvilket er upraktisk, hvis man har brug for at transportere eksempelvis et par ski. En anden åbenlys usmart detalje er, at man ikke kan åbne bagagerummet udefra ved et tryk på en knap, som er standard i snart sagt alle andre biler. Man skal enten åbne fra kabinen, bruge sin nøgle i nøglehullet eller trykke på fjernbetjeningen. Ellers er der ikke meget at klage over. Instrumenteringen er nem, pæn og overskuelig, og finishen fejler ikke noget. Man får ikke åndenød af designet, men det er pænt og neutralt. Støjsvag På landevejen er bilen godmodig, og det er ikke meget støj, der trænger gennem til kabinen. Selv ved 160 km/t på motorvej er det muligt at tale stille og roligt sammen, og det er på de lange lige stræk, at bilens kvaliteter for alvor kommer frem. Kia Magentis er ikke en bil, man køber, fordi den kører sjovt, er specielt nærværende, eller fordi designet er så lækkert, at man bare må eje en. Men det er en godmodig og luksuriøs rejsefælle, der er støjsvag, fuld af komfort og giver masser af plads. Især, hvis man vælger Exclusive-udstyret, der koster 20.000 kroner ekstra. Det omfatter blandt andet klimaanlæg og 17 tommer alufælge.