Magiske tiltrækningskræft

kunst Poul Janus Ipsen Poul Janus Ipsen fascinerer i flere tempi. Først og fremmest når man seret af hans billeder for første gang, er man ikke i tvivl om, at her harman at gøre med en maler, der kan sit håndværk. Der er ingen slinger ivalsen, uanset om det drejer sig om kompositionen, farveholdningen, tegningen eller andre elementer, der indgår i det at fremstille etbillede. Det betyder egentligt, at man bare kan læne sig tilbage og nydebåde æstetikken og indholdet i værkerne. Og det er en meget flot udstilling. Der er tale om ikke færre end 36 værker - både malerier og tryk. Man kan heller ikke lade være med at fascineres af billedernes indhold. Man kan sætte betegnelsen symbolsk eller surrealistisk ekspressionisme på billederne. Eller måske burde man slet og ret kalde dem magiske. Hvorom alting er, så har de en vis magisk tiltrækningskraft. En del af værkerne har tunge temaer, men Poul Janus Ipsen bearbejder dem med både underfundighed og befriende humor. De står som kommentarer til hverdagen og samfundet, men virker langt fra postulerende og frelste. Det er da heller ikke entydigt, hvordan man skal tolke de enkelte motiver, men titlerne er en slags vejviser, som man kan følge, hvis man vil. Der er f.eks. "Skønheden, ekshibitionisten og svinene", hvor der i den nederste tredjedel ligger en nøgen kvinde blandt en flok ligblege, lettere karikerede svin. Hen over denne gruppe er der strøet et antal meget grønne, skabelonagtige blade. Midt i billedet tramper en rygvendt, nøgenmand - han har støvler på, mens ben og bagdel er malet grønne. Omkring hoften svinger han to ringe - sådan hulahop-agtigt. Den gymnastiske øvelse kræver, at han også svinger armene ud til siderne, hvilket får ham til at fremstå som en kristusfigur. Kompositionsmæssigt ligger "Afregning uden moms" tæt op ad "Skønheden, ekshibitionisten og svinene". Her ligger der udelukkende svin i den nederste tredjedel. Der er også en mandefigur med armene ud til siderne. Men denne gang har figuren form af en silhuet, der delvis er skåret ud af et stort korsformet papir. Bag papiret og gennem silhuethullet aner man et brunt kors. Brugen af silhuetter og elementer, som er skabelonagtige, er i øvrigt gennemgående i Poul Janus Ipsens værker.Alice Bergholt Nilssonkultur@nordjyske.dk Poul Janus Ipsen. Aalborg Kunstpavillon.