Magnussen tror på hattrick

Jan Magnussen havde en travl dag på kontoret i går med masser af autograf-skriverier. Han tror på den tredje sejr på stribe i GT1-klassen.

Jan Magnussen havde en travl dag på kontoret i går med masser af autograf-skriverier. Han tror på den tredje sejr på stribe i GT1-klassen.

LE MANS: Den danske racerkører Jan Magnussen hader at tabe, men selv om hans amerikanske Corvette blev slået af begge engelske Aston Martins i torsdagens kvalifikation, så går danskeren ind til sit ottende Le Mans med en sikker tro på, at han kan gentage de seneste to års sejr i GT1-klassen sammen med sine to efterhånden faste medkørere hos det amerikanske fabriksteam Corvette Racing, englænderen Oliver Gavin samt Olivier Beretta fra Monaco. - Jeg tror, vi har meget, meget gode chancer for at vinde. Jeg vil godt sige, at jeg bliver skide skuffet, hvis ikke vi vinder, lyder det med et grin fra 32-årige muntre racerkører fra Roskilde i en stille stund fredag eftermiddag, får sig en bid mad sammen med sin Ud over sejren i 2004 og 2005 har trioen vundet Petit Le Mans to gange og 12 timers løbet på Sebring i Florida. - Vi kender hinanden godt, og vi er rigtigt stærke sammen, fastslår Jan Magnussen, som også stoler trygt på, at hans team, Corvette Racing, har styr på sagerne. - De har vist en masse gange, at de kan vinde Le Mans. De ved, hvad det hele drejer sig om. De har meget fokus på at vinde løbet, og de ved, hvad der skal til, siger Jan Magnussen, der forventer en ny, hård duel med Aston Martin som i 2005. Og i går virkede han ikke som en, der bekymrede sig over “nederlaget” på godt ét sekund i kvalifikationen. - Kigger du på det som en helhed, så betyder det absolut intet at være hurtigst i klassen. - Om du starter som nummer 20 eller 22 - det er bedøvende ligegyldigt, fastslår BigMac, som i kampen for at sikre en ny klassesejr på Le Mans frygter andres fejl mere end fejl fra egne rækker. Gerne med i front igen - Så man ikke bliver fanget i et uheld, man ikke selv er skyld i. - Hvis bare vi kan køre og køre og kun stoppe, når vi skal have nye dæk, mere benzin og en ny kører, så tror jeg, vi har en rigtig, rigtig god chance, siger Jan Magnussen. Sidst han sad i en bil, der kunne køre med om den generelle sejr i Le Mans var i 2003, hvor han sad i en Audi R8 for det privatejede japanske Team Goh, som Tom Kristensen året efter førte til sejr. Og Jan Magnussen vil gerne tilbage i spidsen af feltet. - Hvis den rigtige situation kommer, så vil jeg meget gerne tilbage i en prototype, men jeg er i et fabriksteam nu i GT1, og det vejer noget mere end et sæde i en privatejet prototype. - Det, som jeg får ud af en sejr i GT1 tror jeg ikke, jeg kunne få det samme ud af med en generel sejr i et privat team, siger Jan Magnussen. For få dage siden annoncerede den franske bilkoncern Peugeot som ventet, at de kommer til Le Mans med en V12-cylindret dieselracer i 2007. Endnu har Peugeot ikke sat navne på de seks kørere, der skal fylde de to racere ud, men Peugeot kender allerede Jan Magnussen fra hans mange flotte, internationale resultater - og fra hans samarbejde med den danske Peugeot-importør i den danske DTC-serie. - Kunne det være en interessant mulighed for dig? - Absolut. Der bliver kigget på alle muligheder, men jeg er meget glad for at være hos GM, og jeg gør ikke noget for, at de skal komme med et udspil om, hvad min fremtid byder på, siger Jan Magnussen.