Makværk

Mette K. Madsen og Flemming Jensen i sidstnævntes stykke ¿Spindelvæv¿.
FOTO: Thomas Petri

Mette K. Madsen og Flemming Jensen i sidstnævntes stykke ¿Spindelvæv¿. FOTO: Thomas Petri

TEATER Flemming Jensen: ¿Spindelvæv¿ # # ¤ ¤ ¤ ¤ Hvad har den afgående skuespilchef for Det kongelige Teater dog tænkt på - da han antog dette rædselsfulde, halvkriminalistiske teaterstykke, da han tillod en sådan gang selvpromovering med forfatter og hovedperson som en og samme personage, og da hans sendte det på turne? Det er bestemt ikke let at udgranske de principper, der bestemmer Det kongelige Teaters repertoire. Her er jo hverken menneskeskildring eller poesi, hverken virkelighed eller mystik. Hvis dette sceniske makværk af et stykke er det eneste livstegn, som Det kongelige Teater kan divertere provinsen med, står det sløjt til. Det er muligt, at skuespilchef Mikkel Harder opfatter denne politisk primitive satire som folkelig: Her er de letkøbte meninger og de sentimentale motivationer, her er de halve sandheder om Irak og Thule og USA og skattetryk og kongehus og eskimoer og en tyrkisk ambassade og demokrati, og hvad ved jeg. Men provinsens teaterpublikum er både prætentiøst og kritisk, hverken blasert eller naivt. Kunst betyder også noget her ud over underholdning. Hist og her kan man i forestillingen glæde sig over smukke enkeltpræstationer, f.eks. Mette K. Madsens pragtfulde, begavede og djærve spejderpige og Jannie Faurschou i diverse roller, men de har - uden at deres indsats skal forklejnes - let spil i relation til Flemming Jensens forfjamskede og dræbende pædagogiske og bestandigt småsnakkende og moraliserende skolemesterprædikant med løftede pegefingre som statsministerens spindoktor Max. Han snakker og snakker og gestikulerer og fægter med armene og lister snedigt rundt med halvt bøjede knæ for med mord i bisætningerne at forklare den overmåde sindrige intrige om venskabet med statsministeren, om mordet på ham, om magtspil og om kynisme versus idealisme helt ind i den overraskende slutning. Hvor har instruktøren Per Smedegaard dog været henne, da dette frelsermødestykke blev iscenesat i Nicolaj Spangås fjællebodsscenografi? Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk { Flemming Jensen: ¿Spindelvæv¿ Instruktion: Per Smedegaard Scenografi: Nicolaj Spangaa De kongelige Teater i Europahallen