Patienter

Malenes arbejdsdag

NORDJYSKE har fulgt i hælene på en medicinsk sygeplejerske

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Et af personalegoderne ved at arbejde på niende etage er den fantastiske udsigt.

6.40:Malene Bruun skifter fra sit civile tøj til den hvide sygeplejerskedragt i medicinerhusets kælder. 6.51 Stiger ud af elevatoren på 9. etage - klar til en ny arbejdsdag. - Når jeg hører om kontoransatte, der bliver stressede af at vende tilbage efter ferie til en kæmpehøj papirbunke på skrivebordet, priser jeg mig lykkelig for mit arbejde. Jeg har intet skrivebord med en stor bunke papir. 7.00 Lidt småsnak med kollegerne. Både dem, der lige er mødt og dem, der er på vej hjem. 7.05: Gennemgang af rapporterne for de ni patienter, som Malenes gruppe skal tage sig af i dag. De ni patienter er fordelt på fem stuer. 7.45: Rapportmødet slutter. - Jeg valgte sygeplejefaget, fordi jeg godt kunne tænke mig et job, hvor jeg ikke på forhånd ved, hvad dagen i morgen bringer. Faktisk drømte jeg allerede som barn om at blive sygeplejerske. Godt nok havde jeg på et tidspunkt planer om at læse jura, men det valgte jeg fra igen af private årsager. Og da jeg havde taget min højere handelseksamen, var jeg ikke i tvivl om, at jeg ville være sygeplejerske. Det uventede gør i sig selv jobbet spændende. 7.50: Henter remedier til at lægge drop i en patient, der mangler væske. 7.58: Må opgive at lægge droppet i. Overvejer at tilkalde en læge, men en kollega vil gerne forsøge først. Det lykkes. 8.01: Giver social- og sundhedsassistentelev et par gode råd med på vejen. - Jeg var så heldig at få dette job efter at have været på en mave- og tarmkirurgisk afdeling i København det første år, efter at jeg var færdig med uddannelsen. Det er velkendt, at et job på en medicinsk afdeling er et godt springbræt til at komme videre, da alle andre afdelinger ved, at vi er vant til at bestille noget. Desuden lærer jeg en masse ved at være på en medicinsk afdeling. 8.03: Ind på en af stuerne for at snakke med patient. 8.07: Drøfter patientens sygdom med kollega. - Jeg ved aldrig, hvordan en dag udvikler sig. Den kan godt starte stille og roligt og ende meget hektisk. Jeg oplever da ofte dage, hvor jeg hele tiden løber fra den ene stue til den anden, fordi patienterne kalder efter os konstant. Efter en rigtig hektisk arbejdsdag banker pulsen i benene, når jeg kommer hjem. Og det hænder, at jeg lige ligger og hviler en halv times tid efter sådan en dag. 8.10: Går i medicinrummet for at hente vanddrivende middel til en patient. 8.13: Giver patienten vanddrivende medicin. - Somme tider kan jeg godt tænke, at der har da været helt vildt i dag. Tænke, om jeg nu også fik gjort alt det, jeg skulle. Det sker, at jeg ringer til arbejde hjemmefra for lige at tjekke. Men ellers er jeg ret god til at lægge arbejdet fra mig, når jeg forlader sygehuset. 8.23: Sørger for morgenmad til to patienter på én af stuerne. 8.31: Spørger Ketty Christensen på stue 4, hvad hun gerne vil have til morgenmad. Henter øllebrød, juice, te og to ostemadder til hende. 8.39: Giver patient insulinindsprøjtning. - En dårlig arbejdsdag er, når den starter med, at en patient skælder mig ud. Den værste oplevelse, jeg har haft, var da en ny patient startede med at overfuse mig, uden at vi nogensinde havde mødt hinanden før. Det fyldte meget et stykke tid, hvor jeg gik og spekulerede. Jeg tænkte på, hvorfor han var så vred og om der var noget om det, han sagde. Men heldigvis fik jeg snakket med kollegerne om det, og nu er oplevelsen efterhånden ude af mine tanker. 8.50: Går til konference med læger og kolleger for at drøfte behandlingen af nye patienter og eventuelle problemer med de patienter, der allerede ligger på afdelingen. 8.57: Konferencen er slut. 8.58: Fortæller patient om planerne for resten af dagen. - Heldigvis er de gode arbejdsdage i overtal. Det er dagene, hvor tingene bare lykkes, selv om vi har meget travlt. Dagene, hvor jeg når de ting, jeg skal. Hvor der midt i travlheden er tid til at snakke med patienterne om andet end deres sygdom. 9.05: Kaffepause. Malene Bruun snupper et glas mælk og et stykke franskbrød med marmelade. Én klager over, at smørret er frossent. 9.23 Kaffepausen slutter. - Noget af det allerværste, jeg ved, er når en patient truer med at gå til pressen og klage over mig med navns nævnelse. Da jeg var i København oplevede jeg en klage over mig hænge på overlægens opslagstavle. Og selv om klagen var uberettiget, havde jeg det rigtig skidt med det. 9.25: Gør sammen med elev klar til sengebadning af patient på en af stuerne. 9.27 Konfererer med en læge om en patient. Ser til patienten sammen. - Mange pårørende er meget forstående. Men der er også mange, som er det modsatte. Det hænder, at vi har tre forskellige pårørende i telefonen samme dag, så vi er nødt til at give dem alle samme forklaring om en patients sygdom og tilstand. Den slags tager kræfter. Især på dage, hvor vi i forvejen har meget travlt. Det var meget lettere, hvis en af dem nøjedes med at ringe og fortalte videre til de andre. Men det er desværre ikke alle familier, der kan enes. 9.42: Henter håndklæder til patient, der er blevet sengebadet. 9.50: Henter penicillin til en patient. 9.55: Sengebadning og udskiftning af sårbandage på en patient sammen med en elev. Opgaven varer 45 minutter. - Det allerbedste ved at være sygeplejerske på denne afdeling er, når en patient, som jeg har passet, giver udtryk for sin taknemlighed ved udskrivelsen. Eller når det lykkes mig at få en patient op at stå, selv om hun ikke selv troede på det. Når det lykkes mig at få en patient til at smile, og når pårørende takker os for god behandling. Ja, så er jeg rigtig glad. 10.40: Afspritning af redskaber. 10.45: Ringer til mobilfrisør for en patient, der gerne vil klippes. Det lykkes at få fat i en frisør i andet forsøg. - Netop på denne afdeling er det vigtigt, at jeg tømmer bækkener for at studere indholdet, selv om det umiddelbart godt kan virke en lille smule ulækkert. Men det vænner jeg mig vel til. Til gengæld kan jeg ikke forstå, at jeg som sygeplejerske skal bruge så meget tid på at stå og spritte af. Det kunne studerende eller folk med fritidsjob sagtens gøre. 10.55: Får besked om, at en patient skal 11 milliliter væske i timen gennem et drop. Enighed om, at det kan vente, da en anden opgave er vigtigere. 10.56: Snakker med en patient, som har fået at vide, at hendes sygdom sandsynligvis er alvorligere end først antaget. 11.10: Snakker med patienten sammen med en læge og en elev. - Her på afdelingen er der rigtig gode kolleger, og det er vigtigt. Vi fungerer rigtig godt sammen socialt. 11.35 Giver insulin og måler blodsukker på en patient. 11.40: Evaluerer en social- og sundhedsassistentelev sammen med en kollega. Evalueringen varer en snes minutter. - Selv om de fleste arbejdsdage heldigvis er gode, oplever jeg at tendensen går i retning mod flere dårlige dage. Arbejdsdage, hvor jeg ikke synes jeg nåede alt det, jeg skulle, selv om vi af og til arbejder en halv time over. Man går jo ikke hjem, hvis der sidder en patient på toilettet. De patienter, vi får indlagt, er stadig dårligere. Vi har ganske enkelt brug for flere hænder. 12.00: En times snak med NORDJYSKE med tillidsrepræsentanten ved sin side. - Somme tider prøver jeg at sætte mig i patientens sted. Og det sker da, at jeg tænker, at jeg nødigt vil være patient. For vi kan ikke altid leve op til det, patienten med vis rette kan forvente. Det sker, at vi er nødt til at gå på kompromis med vore egne idealer om, hvordan sygepleje bør udføres. Ganske enkelt, fordi vi ikke har tid. 13.00: Resten af dagen går med at rydde ud af stuerne efter middagsmaden, tømme skraldespande og servere eftermiddagskaffe. - Jeg trives med mit nuværende arbejde, hvor jeg stadig har masser at lære. Så her og nu har jeg ingen planer om at finde noget andet. Men man ved jo aldrig. Det kan også ske, at jeg videreuddanner mig. Mulighederne i dette fag er talrige. 15.00: Arbejdsdagen slutter. Det var en af de gode dage.